Majoritatea interacțiunilor inter-umane din ziua de azi se petrec în mediul online. Chiar acum câteva zile, scriam despre efectul social media asupra psihicului și despre izolarea socială ce caracterizează de-obicei astfel de interacțiuni.
Și eu, ca mulți alții, îmi dau seama că e o problemă, comentez, dar nu fac nimic să schimb lucrurile. Ești considerat psihopat sau dubios dacă vorbești cu oamenii. Dar nu mereu.
Una din plăcerile verii e desigur mersul în vacanță.
Fie că e vorba de o săptămână pe litoral, două-trei zile la un festival de muzică sau un weekend scurt la munte, cu toții plecăm zilele astea unde vedem cu ochii. Sau mă rog, unde găsim pe Internet. Dăm câteva clickuri rapide și gata, suntem acolo. Avem rezervare, plătim cu cardul. Nu mai e nevoie să suni să vorbești cu un alt om pentru că ai diverse site-uri și agenții care fac asta pentru tine. Diverși roboței, agenți de călătorie.
Dar uneori, roboțeii eșuează. Mi s-a întâmplat dimineață, m-am trezit cu niște probleme legate de o plată. Roboțeii nu fuseseră consultați, în schimb, doamna respectivă mă contactase direct pe mine. Ce șoc, ce tupeu.
Ce să-i fac, mi-am luat inima-n dinți și am sunat-o înapoi. I-am explicat că de-obicei aplicația se ocupă de plată, împreună cu frații roboței de la bancă. Și ea mi-a răspuns frumos că vrea doar să se asigure că noi chiar venim și nu îi ținem camera degeaba. Mi-a explicat că a avut multe probleme cu rezervările online și am vorbit vreo cinci minute după ce am stabilit problema cu banii. Despre diverse, de festivalul la care mergeam noi acolo, de probleme cu rețeaua wi-fi, din astea.
Am fost surprinsă cât de ușor s-a rezolvat totul. Brusc, dintr-un nume impersonal pe un ecran, am devenit o persoană vie, cu voce caldă, care râde ușor. Poate nu sună prea impresionant, dar contează foarte mult. În lumea asta a mașinăriilor, am remarcat că oamenii se bucură tare mult când dau peste alți oameni. Se relaxează, glumesc. Devin și ei, la rândul lor, oameni, în loc de un nume necunoscut întâlnit online.
Am avut o experiență similară acum câteva zile, tot o rezervare la mare, pe care am rezolvat-o prin mesaj. Și acum, am rămas cu impresia că oamenii respectivi erau reci, neprietenoși.
Mi se pare fascinant, cu cât ne agățăm mai mult de tehnologie și de mesaje și de aplicații (pe scurt, de eliminatul contactului uman din viețile noastre), cu cât mai disperați devenim. Mă bucură să văd că totuși, în ciuda acestui progres tehnologic, tot o discuție directă cu un alt om rezolvă cel mai repede.
E bine, poate mai există o speranță. Poate nu pun stăpânire roboțeii încă.
Discussion about this post