Primele magazine de stat de tip „Alimentara” și „Aprozar” se vor deschide la începutul lunii octombrie și vor comercializa exclusiv produse românești. Magazinele își propun să intre în concurență cu hipermarketurile, acuzate de multe ori că vând marfă de import de calitate inferioară.
Într-o primă etapă, vor fi deschise două magazine în Bucureşti, unul în Piteşti, unul în Slatina, unul în Craiova şi unul în Timişoara, a declarat Adrian Izvoranu, președintele Casei de Comerţ Unirea, care va administra aceste unități. Potrivit acestuia, se are în vedere deschiderea a 60 de astfel de magazine.
Anunțată la începutul acestui an, inițiativa a trezit reacții mixte, unii văzând în acesta o întoarcere la perioada comunistă.
Pe de altă parte, problema dublului standard în ceea ce privește calitatea alimentelor comercializate de marii producători străini în vestul și în estul Europei a făcut obiectul a numeroase plângeri în ultimii ani. Autoritățile din țări precum Ungaria, Slovaci sau Cehia au descoperit numeroase cazuri în care un produs comercializat într-o țară est-europeană are o calitate mai slabă decât varianta vândută pe piețele vest-europene, chiar dacă ambalajul este identic și, în multe cazuri, prețul este comparabil.
Încă din 2011, un studiu al organizației slovace pentru protecţia consumatorilor, citat de Euractiv.com, a constatat diferenţe în cazul mai multor produse (de la cafea şi băuturi răcoritoare până la piper). Chiar și la Coca Cola s-au constatat diferențe în ceea ce privește rețeta și conținutul de zahăr.
Problema a fost subiectul mai multor interpelări în Consiliul European, însă nu s-au luat niciun fel de măsuri, astfel încât est-europenii să aibă acces la produse de aceeași calitate precum cele din vest.
În această situație, ideea de a încuraja consumul de produse autohtone este una binevenită, cu atât mai mult cu cât s-ar putea reduce importurile. Totodată, ar fi o soluție și pentru producătorii români, care la ora actuală, depind de multinaționale pentru a-și vinde produsele.
Inițiativa răspunde și unei dorințe a consumatorilor, care caută produse românești, în special legume și fructe, nemulțumiți de gustul sau mai bine zis lipsa de gust a celor de import. Totodată, în cazul produselor de import, drumul lung al alimentelor de la producătorul aflat peste mări și țări la consumatorul din România face ca fructele și legumele să fie pline de pesticide și conservanți pentru a nu se strica.
Discussion about this post