În contextul dezbaterii publice privind soarta educației, Academia Română a lansat un set de recomandări privind școala românească, arătând printre altele rolul fundamental al studiului limbii și literaturii române, precum și al istoriei.
Reprezentanții celui mai înalt for științific al României se pronunță contra introducerii a tot felul de materii inventate în programă – de la educația pentru mediu până la cea sexuală, argumentând, foarte corect, că nu este necesară aglomerarea programului copiilor, când subiectele respective pot fi la fel de bine discutate în cadrul altor discipline – ecologia poate fi inclusă în geografie, iar noțiunile de bază privind viața sexuală pot fi predate la biologie (așa cum a fost dintotdeauna).
Academia Română se opune de asemenea reducerii ponderii noțiunilor teoretice în beneficiul celor practice, arătând că „fără cunoștințe teoretice temeinice, deprinderile practice ajung să fie fără fundament”.
Academia Română condamnă presiunile care se fac pentru reducerea orelor de studiu acordate disciplinelor umaniste și de științe sociale, considerând că este o viziune lipsită de realism și perspectivă privind viitorul.
„Dimensiunea istorică a existenței noastre individuale și de grup rămâne esențială. Nu putem transforma conștiința socială în tabula rasa – ștergând întreaga experiență de viață a omenirii -, ca să construim identități iluzorii.
Europa Unită are șanse să existe în continuare și să se fortifice nu prin încercările de destrămare a identităților etnice, ci prin făurirea unui concert al națiunilor libere și dornice să trăiască împreună.”
„Ideea reducerii orelor de istorie cu scopul asigurării educației globale și pregătirea viitorilor „cetățeni europeni” este absurdă. Identitatea europeană nu se poate obține prin distrugerea identităților naționale, ci, dimpotrivă, prin fortificarea lor.
În opinia reprezentanților Academiei se pune un accent prea mare pe utilitatea școli în perspectiva găsirii unui loc de muncă, fără să se ia în considerare rolul formator al școlii în vederea dezvoltării armonioase a unei identități personale și naționale.
„Școala nu trebuie redusă la instituție de prestări servicii, care livrează ocupanți de locuri de muncă robotizați, limitați.”
Discussion about this post