Mai știți vremurile în care un film se vindea pe povestea de calitate, pe talentul actoricesc? Demult apuse, din păcate. Astăzi, marea majoritate a filmelor de la cinema sunt pline ochi de propagandă pentru diverse mișcări politice și sociale, încercând să-și câștige banu „militând pentru diversitate” decât prin calitatea scenariului.
Iar o ramă de lansare favorită a acestor eforturi cinematografice eșuate e propaganda feministă. În epoca post-#MeToo în care toate gagicile de la Hollywood urlă despre în patul cui s-au mai băgat ele să ajungă celebre și ce abuz a fost ăsta, regizorii se bat să facă filme cât mai „feministe”, ca să nu fie dați afară din grupul copiilor cool. Ăsta e cazul, se pare, și cu mult-așteptata continuare a filmului „Suicide Squad” din 2016, care a căutat să spună povestea personajelor negative, precum Joker și Harley Quinn, din universul DC Comics.
Având în vedere filmele slabe din acest an, apariția „Joker”-ului la sfârșitul anului trecut, precum și succesul imens de care s-a bucurat „Suicide Squad” la box-office, te-ai fi așteptat ca acest spin-off, „intitulat „Birds of Prey”, să se vândă de unul singur. Dar uite că n-a reușit.
În loc să se concentreze pe poveste, pe personajul care a fascinat spectatori peste tot în lume, Harley Quinn, iubita dementă a Joker-ului, producătorii filmului au decis să-l transforme într-un film feminist, în care „nebunatica” Harley Quinn atacă patriarhia și se confruntă cu un antagonist „bazat pe președintele Donald Trump” (un nenorocit, se înțelege).
Filmul, care s-a bucurat de un regizor feminin de data aceasta, iese din tiparul de „male gaze” – adică nu e spus din perspectiva unui bărbat alb și privilegiat care privește femeile doar ca un obiect sexual. Știți ce-i amuzant? Că atunci când cauți „male gaze” pe Internet, una din primele imagini ce-ți ies în cale e aceasta:
Din filmul „Lupul de pe Wall Street”, dacă vă amintiți, iar aceea e, da, chiar Harley Quinn. Mai exact, actrița Margot Robbie, pe care se pare că n-a deranjat-o să fie tratată ca un obiect sexual când era vorba să-și construiască un nume la Hollywood.
„Birds of Prey” mai atacă și alte concepte feministe cum ar fi „mansplaining”, adică felul în care bărbații explică lucrurile femeilor ca la proști pe scurt. Serios, era nevoie de un film ca să vorbim de chestia asta?
Însă de departe partea mea preferată e că acest sequel atacă „Suicide Squad”, iar echipa de producție, printre care și Robbie, bineînțeles, au criticat originalul „Suicide Squad” că prea era plin de bărbați și spus dintr-o perspectivă masculină și ție n-ar trebui să-ți placă, ci ar trebui să-ți placă „Birds of Prey” că e feminist și șmecher, cică. Nu-ți place, ești un misogin și gata.
Adică asta da tehnică de marketing – îți atragi publicul din succesul avut de „Suicide Squad” și după vii și le zici ce proști sunt că le place „Suicide Squad”. Bravo, tată. E bine că le bagă cineva atâtea femei în filmele astea „moderne”, dar poate dacă ar încerca să aducă și pe cineva cu un creier funcțional?
În orice caz, „Birds of Prey” debutează în cinematografele din România chiar astăzi, 7 februarie, așa că vizionare plăcută.
Discussion about this post