Noul film al regizorului Dan Piţa, intitulat „Ecce Homo Brâncoveanu” este deosebit, pe deplin captivant şi de asemenea tulburător prin forţa derulării evenimentelor ce respectă adevărul istoric.Ideea despre jertfă și demnitate, despre onoare, credinţa ortodoxă mărturisită cu preţul vieţii se află în prim plan şi producția autohtonă de excepție rulează deja în cinematografele din mai multe oraşe încă din ziua de 16 februarie 2024.
Cadrul este acela al izvoarelor istorice ale anului 1714, mai precis primăvara acelui an fatidic. Sub domnia lui Constantin Brâncoveanu , a avut loc o adevărată renaștere culturală, cunoscută sub numele de „Epoca Brâncovenească”, caracterizată prin artă, arhitectură și literatură de excepție. În politica externă, s-a menținut o poziție neutră, echilibrând influențele marilor puteri: Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic și Imperiul Țarist. Cu toate acestea, vrednicul de pomenire, martirul Constantin Brâncoveanu, este acuzat de trădare și mazilit. Refuzând să renunțe la Ortodoxie și convertirea la mincinoasa credință islamică, Brâncoveanu și fiii săi sunt executați pe data de 15 august 1714. Astăzi, Constantin Brâncoveanu este venerat ca sfânt în Biserica Ortodoxă Română, fiind un exemplu de curaj, jertfă și demnitate.
Tot angrenajul acestui film surprinde prin evocarea unuia dintre cei mai mai bogați bărbați din Europa care era voievodul Constantin Brâncoveanu care ajunge să irite Imperiul Otoman care-l va înlătura de pe tronul provinciei, fiind mazilit. După o domnie înfloritoare de 26 de ani, va fi obligat să plece spre Istanbul alături de întreaga familie pentru a-și dovedi nevinovăția.
De altfel, filmul surprinde practic călătoria spre capitala Imperiului Otoman care devine practic un drum cu valențe inițiatice pe care voievodul Constantin Brâncoveanu și cei patru fii ai săi alături de sfetnicul Ianache vor ajunge să ia o decizie care marchează prasctic destinul românilor pentru totdeauna.
Din mai multe unghiuri, chei posibile de a descifra, această producţie cinematografică poate fi considerată o parabolă despre virtuţi precum credinţa de nezdruncinat mărturisită cu preţul vieţii, dar şi o pledoarie despre cinste, onoare şi caracter, inspirată din realitatea secolului al XVIII-lea, care îl are în prim-plan pe domnitorul Constantin Brâncoveanu şi familia sa, cu tot ceea ce a însemnat şi continuă să fie unul dintre simbolurile de nezdruncinat ale poporului român.
Acest film are darul de a transpune spectatorul în acea atmosferă plină de intrigi, trădări şi jocuri de culise atent manageriate de către toţi aliaţii şi supuşii Imperiului Otoman, principala forţă uzurpatoare a acelor timpuri.
Am putut remarca fineţea firului conducător dar şi amploarea dimensiunilor psihologice şi a trimiterilor mistico-religioase ale protagoniştilor ce se opun arsenalului de meschinării ale boierilor din familia Cantacuzino dimpreună cu toate slugile devotate ale Înaltei Porţi.
Fără niciun dubiu, producţia autohtonă urmăreşte reliefarea destinului tragic al familiei domnitorului Constantin Brâncoveanu, prin prisma faptului că surprinde în mod plenar şi realist tot acest calvar îndurat cu demnitate şi tărie de caracter a acestor sfinţi canonizaţi de către Biserica Ortodoxă Română.
M-am putut bucura de această primă (unică) realizare cinematografică ce practic omagiază martiriul familiei domnitorului Valahiei Constantin Brâncoveanu cu drumul său către desăvârşirea personală şi spirituală aparte.
Practic, acest film are capacitatea de a explora ultima parte a vieții domnitorului Constantin Brâncoveanu. Filmul redă într-o manieră originală tot ceea ce alcătuiește un ansamblu de fapte, evenimente cu acea putere de sacrificiu, cu acele adevăruri rostite apăsat despre,credința, iubirea și jertfa pentru neam într-un mod cu adevărat emoţionant ce atinge anumite culmi ale paroxismului, fără a fi deloc exagerat sau denaturat.
Consider că filmul este mai mult decât un caleidoscop de evenimente, deoarece reprezintă asemenea unei fresce vii acea parabolă despre onoare și caracter, inspirată din realitatea secolului al XVIII-lea, având în prim-plan figura dominantă a domnitorului Constantin Brâncoveanu. Acesta a preferat să fie decapitat la Constantinopol alături de cei patru fii ai săi – Constantin, Ștefan, Radu și Matei – precum și de sfetnicul Ianache Văcărescu, în loc să se lepede de credința creștină.
Filmările pentru acest proiect cinematografic au avut loc în locații emblematice precum Munții Făgăraș, Palatul Mogoșoaia, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, pe malurile Dunării și la Comana, dar și studiourile Castel Film. Filmul are la bază o cercetare amănunțită și oferă o reprezentare autentică a evenimentelor istorice, inclusiv detalii precum utilizarea Bibliei domnitorului Constantin Brâncoveanu, reconstituirea ultimei sale mese înainte de plecarea spre Istanbul și refacerea călătoriei sale prin ținuturile românești.
Am rămas plăcut impresionat de figura dârză, plină de curaj şi tărie a marelui domnitor al Ţării Româneşti, Constantin Brâncoveanu, care a preferat să fie decapitat la Constantinopol, alături de cei patru fii ai săi, Constantin, Ştefan, Radu şi Matei, şi de sfetnicul Ianache Văcărescu, decât să fugă de responsabilitate sau să se lepede de religia sa creştină.
În rolul lui Constantin Brâncoveanu a interpretat magistral Constantin Puşcaşu, doamna Maria Brâncoveanu fiind interpretată de Daniela Nane, în timp ce Dorel Vişan joacă rolul Stolnicului Cantacuzino, iar Marius Bodochi pe cel al Sultanului Ahmed al III-lea.
În concluzie, ”ECCE HOMO BRÂNCOVEANU” este aidoma unui adevărat testament artistic și cultural, o oglindă a valorilor și sacrificiilor unui domnitor care chiar trebuie să lase inimi deschise și conștiințe treze deoarece acest moment istoric nu trebuie deloc uitat, din moment ce poartă amprenta puternică asupra culturii, religiei și istoriei românești, prin cacarcterul sacrificial, prin mărturisirea, devotamentul familiei sfinților Brâncoveni față de valorile culturale și religioase, precum și pentru sacrificiul lor personal în apărarea credinței creștin-ortodoxe.
De aceea, respect această reiterare, manifestare a trecutului istoric și mă consider privilegiat de statutul de cinefil, deoarece filmul are un rol didactic printr-o chemare la conștientizarea importanței acestuia pentru identitatea noastră națională și culturală.
Trailer film :
Sursa foto : https://google.com
Această cronică a fost realizată de către Prof. Dr. Daniel Mihai, redactor al BP News. Toate drepturile rezervate!
Discussion about this post