Protejarea profesorilor în fața violenței elevilor, în Regatul Unit al Marii Britanii a trecut de la stadiul de speranță la cea de certitudine, de lege aplicată. Această nouă paradigmă implică o serie de responsabilități pentru părinți și sancțiuni ce merg până la exmatriculare, în condiții foarte grave, cu reîncadrarea elevului în alte unități publice școlare din UK.
Conform regulilor, disciplina elevilor este reglementată la nivel școlar, guvernamental, administrativ, dar și sindicatele din educație au un cuvânt de spus, atunci când vine vorba despre amenințările la adresa profesorilor. Sancțiunile pentru comportament abuziv extrem al elevilor, față de colegi sau alte persoane, inclusiv profesori, pot merge până la suspendare sau exmatriculare – măsuri radicale ce presupun, însă, ca elevului să îi fie asigurată continuarea școlarizării.De altfel, părinții elevilor au propria răspundere, putând fi chiar dați în judecată în anumite circumstanțe, însă au și drepturi de contestare a deciziilor.
Securitatea profesorilor în UK
Tema siguranței profesorilor este una dintre preocupările principalele ce este apărată și de sindicatele din domeniul educației, în Anglia. Aceste sindicate admit că situația este relativ bună în școlile din țară, din acest punct de vedere, este nevoie de măsuri care să prevină situațiile în care “un grup minoritar de copii” se comportă agresiv la adresa personalului din școli.
Instrucțiunile sindicatelor sunt diverse și pun accentul mult pe prevenție. Astfel, unul dintre cele mai mari sindicate din Marea Britanie, NASUWT, pune presiune pentru evaluări ale riscurilor diferențiat, în fiecare dintre sistemele britanice.
În cazul recomandărilor NASUWT pentru Anglia, acestea citează un sondaj realizat de sindicat în urmă cu câțiva ani, în 2018, atunci când s-a înregistrat o incidență ridicată a violențelor elevilor la adresa profesorilor participanți la studiu. Un procent de zece la sută fusese agresat fizic, iar peste jumătate se plângeau de agresiuni verbale.
În aceste condiții, NASUWT îndeamnă, pe de o parte, la acțiuni constante și susținute de evaluare a riscurilor și presează pentru tragerea la răspundere a celor care sunt obligați să asigure siguranța în școli – conducerea școlilor, respectiv autoritățile britanice. Acestora li se impune să țină evidența incidentelor existente și să aplice proceduri de raportare.
Pe de altă parte, NASUWT apelează și la măsuri de solidaritate sindicală, din moment ce declară răspicat că “nu ezităm să votăm pentru ‘refuzul de a preda’ elevilor violenți în circumstanțele în care școlile/colegiile și forurile independente de apel nu răspund nevoilor de siguranță ale membrilor organizației.” În plus, membrii sindicatului care devin ținta unor agresiuni sunt îndemnați să se adreseze acestuia imediat.
Un alt mare sindicat din sistemul britanic de educație, NEU, are propriile instrucțiuni în domeniu. ăDemn de remarcat este faptul că și în cazul său profesorii s-au plâns, într-un sondaj din 2021, că au fost ținta unor violențe fizice din partea elevilor (6% dintre participanți), au primit amenințări (10%) sau au fost ținta unor abuzuri verbale (38%).
De asemenea, acest sindicat presează autoritățile locale și cele din domeniul educațional să evalueze permanent riscurile la adresa siguranței profesorilor și să ia măsuri rapide pentru eliminarea acelor riscuri, iar atunci când aceasta nu este posibilă să ia măsuri de protecție pentru a reduce, măcar, acele riscuri.
Regulamentele la nivel școlar
Măsurile decise la nivel guvernamental sunt puse în aplicare, separat, de fiecare școală în parte, iar regulamentele decise de acestea trebuie publicate sau puse la dispoziția părților interesate.
De altfel, unelee regulamente ale unor instituții de învățământ din UK precum regulamentul Woodlands School menționează, între altele, că “exmatricularea va fi luată în considerare doar în ultimă instanță, în cazurile în care siguranța și starea de bine a altor copii sunt amenințate. În cazul exmatriculării, trebuie să fie transmise cu atenție informații către noua școală a elevului, pentru ca elevii din acea școală, dar și elevul în cauză să fie protejați”.
De altfel, același document pune accent pe procesele de evaluare în ceea cecce privește riscurile, pentru a preveni situații grave în care sunt implicați elevi.
Concret, regulamentul școlii din Woodlands explică în mod clar ce se întâmplă în cazul unei “agresiuni fizice” împotriva “unei alte persoane”, extinzând aceste lucruri.
De exemplu, elevul care a comis agresiunea este scos din clasă sau din contextul în care s-a produs agresiunea și este izolat în așteptarea unei investigații privind situația pe care a creat-o. După investigație, sunt informați părinții și sunt convocați pentru discuții de aplanare a conflictului, după caz. Dacă e vorba de bullying, faptele sunt înscrise în registrele dedicate ale școlii. Iar în cazurile grave, în special când sunt probleme persistente sau acte de violență majore, sunt luate în calcul suspendarea și exmatricularea.
De la ce a pornit totul
Spre finalul anului trecut, în Marea Britanie a fost făcut public un studiu al Universității din Roehampton privind violența elevilor asupra profesorilor – fiind primii care au adus în discuție această realitate.
„Numărul devastator al atacurilor asupra profesorilor și educatorilor, relevat de studii” – a titrat The Guardian,l. Jurnaliștii britanici au comentat studiul potrivit căruia un impresionant număr de profesori și educatori care lucrează în școlile din Marea Britanie ar fi declarat că au fost îmbrînciți, loviti cu pumnii și scuipați de către elevi.
„Aceștia au spus cercetătorilor că au fost loviți în față, mușcați și că asupra lor s-a aruncat cu diverse obiecte, primind și amenințări cu moartea. Printre leziunile raportate în școlile primare și gimnaziale au fost tăieturi, ochi învinețiți, degete dislocate sau rupte.”
Studiul a acoperit de asemenea și bilanțul psihologic al incidentelor, din moment ce mulți profesori s-au plîns de un nivel ridicat de stres, de anxietate, depresie și tulburări post-traumatice. Din cauza acestor agresiuni suferite în școală, mulți profesori au fost nevoiți să-și ia concedii de sănătate, iar alții au ales chiar să părăsească sistemul de învățămînt, pensionîndu-se mai devreme.
Cercetătorul principal al studiului, dr. Amanda Holt, a declarat pentru The Guardian: „Pentru prima dată, există o documentare a ferocității atacurilor asupra educatorilor și a impactului pe care agresivitatea elevilor îl are asupra lor, care este devastator, atît fizic, cît și mental”.
Intervievată de The Guardian, o educatoare a povestit că, acum cîțiva ani, a suferit o leziune a coloanei vertebrale după ce a fost prinsă în mijlocul unei lupte dintr-un grup de adolescenți. După o lungă convalescență, a găsit puterea să se automotiveze și să se întoarcă în școala unde preda. Însă, la puțin timp după revenire, a fost iarăși agresată și lovită cu picioarele. „Am plecat din nou. Mi-am pierdut încrederea și capacitatea de a-mi mai face meseria cum trebuie.” În cele din urmă, educatoarea s-a pensionat anticipat, din cauza stării de sănătate, și de atunci trăiește depinzînd de sprijinul familiei.
Studiul a documentat și lipsa de consecințe pentru elevii agresivi. O profesoară a povestit jurnaliștilor că, după ce a fost lovită cu pumnul în față, elevul a fost mustrat, dar că s-a ajuns la un compromis – elevul problemă scăpînd de orice pedeapsă dacă își cere scuze: „S-a uitat la mine și a spus «Îmi pare rău» și asta a fost tot”.
*******
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru a susține jurnalismul independent, aveți link ul de donații mai jos:
https://www.paypal.com/donate/?hosted_button_id=EX3UVYDFJP2MW
Sursa foto :https://google.com
Sinteza acestui material a fost realizat de către Daniel Mihai redactor al BPNews
Discussion about this post