Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a declarat, vineri, că se gândeşte să reglementeze, în viitor, publicitatea la medicamente. „Dacă ne uităm la televizor, părem o ţară de oameni foarte bolnavi, care consumă foarte multe medicamente”, a spus ministrul Sănătăţii.
Industria farmaceutică este una dintre cele mai rentabile din lume la ora actuală, cu profituri de miliarde, ceea ce explică și publicitatea agresivă la medicamente de tot felul.
Chiar dacă ministrul Sănătății nu s-a referit la acest fapt este cunoscut efectul psihic pe care îl are expunerea constantă la reclame pentru medicamente. Sub asaltul necontenit al reclamelor, omul este înclinat să exagereze importanța unei probleme minore de sănătate cu care se confruntă la un moment dat, ajungând să fie convins că suferă de boala X și musai are nevoie de medicamentul Y.
O banală indigestie pe care ai putea foarte bine să o rezolvi cu un ceai și un pic de regim apare brusc ca o problemă mult mai serioasă. Motiv suficient să dai fuga la farmacie să iei medicamentul pe care l-ai văzut la reclamă. La fel și cu o durere de spate cauzată de efortul fizic depus în ziua respectivă – ar putea trece cu un pic de odihnă sau un masaj, dar de ce să riști? Poate e o inflamație severă și ai nevoie de un unguent văzut la televizor. Super-eficient și, desigur, foarte scump, că doar e un produs nou. În multe cazuri, substanța activă e neschimbată de zeci de ani, doar ambalajul e nou, dar cumpărătorul îndoctrinat de reclamele de la televizor nu știe asta.
Nu e de mirare că în Statele Unite, de pildă, Big Pharma a investit la nivelul anului 2017 suma de 3,4 miliarde dolari pentru reclame televizate.
Expunerea constantă la reclame sădește în mintea spectatorului o încredere oarbă în industria de medicamente. Cu atâtea produse văzute zilnic, cu siguranță există ceva și pentru problema lui, reală ori închipuită.
Dusul la farmacie nu face decât să întărească percepția că trebuie musai să iei cel mai nou produs. Farmacista are și ea un plan de îndeplinit, e și normal să-ți ofere cel mai scump medicament de pe raft. Dacă ți-ai făcut tema cum trebuie și știi să ceri versiunea generică și mult mai ieftină a medicamentului, ți-l va trânti în silă pe tejghea, însoțind gestul cu o privire plină de scârbă rezervată milogilor de teapa ta, care îndrăznesc să se uite la bani când vine vorba de sănătate.
Dacă luăm în considerare toate aceste aspecte, ideea ministrului Pintea de a reglementa publicitatea la medicamente este una binevenită. Ne-am simți cu toții mai bine dacă n-am auzi seară de seară pomenite toate bolile din lume. În plan practic, este greu de apreciat în ce măsură ministrul va reuși să-și pună ideea în aplicare, având în vedere că lobby-ul industriei farmaceutice este foarte puternic.
Discussion about this post