După ce Guvernul Orban a comis mârșăvia de a adopta pe șest memorandumul privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie (SIIJ), o mare parte din popor s-a simțit înșelată, trădată Iar în fruntea lor, magistrații români, care au avut vorbe dure la adresa Ministrului Justiției, Cătălin Predoiu.
Asociația Magistraților din România (AMR), Asociația Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO), Uniunea Națională a Judecătorilor din România (UNJR) și Asociația Procurorilor din România (APR) au lansat un comunicat de presă, în care îl acuză pe Predoiu că, prin desființarea SIIJ, urmărește să impună controlul politic în problemele de justiție. Comunicatul, în întregime, poate fi citit aici, pe site-ul oficial al Uniunii Naționale a Judecătorilor din România, însă noi vom sublinia câteva fraze cheie.
Prin acest proiect de lege, anchetele privind judecătorii și procurorii vor depinde de bunul plac al Procurorului General, a cărui numire și revocare in/din funcție depinde, la rândul ei, în mod direct, de înțelegerea politica dintre Ministrul Justiției si Președintele României.
[…] SIIJ este singura secție din Ministerul Public în care șefii acesteia nu sunt numiți prin niciun fel de implicare a politicului. Toți procurorii care activează în SIIJ sunt selectați prin concurs, doar de către Consiliul Superior al Magistraturii.
Ca atare, prin acest proiect, Ministrul Justiției Cătălin Predoiu ne spune că această secție, complet independenta de politic, trebuie desființată, iar în locul ei trebuie pusă puterea discreționară a Procurorului General, numit în urma unor înțelegeri politice.
A da putere Procurorului General, numit politic, să autorizeze punerea în mișcare a acțiunii penale împotriva unui magistrat înseamnă că acesta va putea oferi impunitate absolută unor judecători și procurori sau, dimpotrivă, va putea da liber anchetelor – chiar abuzive – fără niciun control și fără nicio explicație. Totul va depinde de voința unei persoane numite în funcție prin decizie esențialmente politică.
Proiectul de lege reflectă, de altfel, în mod vădit, ipocrizia Guvernului și a Ministrului Justiției, prin nerespectarea independenței judecătorilor și procurorilor, dar și a drepturilor fundamentale ale cetățenilor.
Comunicatul de presă îl mai acuză pe Predoiu că minte despre numărul judecătorilor consultați în vederea desființării SIIJ, un procentaj extrem de mic din numărul întreg al judecătorilor și procurorilor din România.
De asemenea, Ministrul Predoiu “uită” să facă referire la opinia exprimată de judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție și ai Curții de Apel București, instanțe cu competență cea mai extinsă și la cel mai înalt nivel în a judeca cauze de competență DNA.
Aceștia au făcut în mod special obiectul anchetelor DNA, peste 100 de judecători ai CAB și 75 de judecători de la ICCJ având dosare deschise la DNA în perioada 2014-2018.
Or, opinia acestora a fost în sensul menținerii SIIJ cu modificări, nicidecum în sensul desființării acestei structuri, dovada clară a faptului că aceștia apreciază că secția reprezintă o garanție sporită a independenței individuale a judecătorilor.
De-asemenea, comunicatul contrazice ideea cum că modul de operare SIIJ ar fi creat „o categorie de cetățeni care beneficiază de imunitate de jurisdicție penală totală, respectiv procurorii din cadrul SIIJ”:
În schimb însă, prin proiectul Ministrului Cătălin Predoiu s-a creat cu adevărat o imunitate de jurisdicție penală atât a Procurorului General, cât și a membrilor din cadrul celor două Secții din cadrul CSM și, poate, chiar și pentru alți magistrați.
Predoiu mai este acuzat că „încalcă flagrant dreptul cetățenilor de a beneficia de un proces echitabil atât cu privire la urmărirea penală, cât și la activitatea instanței de judecată”, deoarece plângerea unui cetățean depinde de decizia Procurorului General.
În loc însă să perfecționeze cadrul legislativ actual, care oferă exact aceste garanții [n. de independență a magistraților], Ministrul Justiției Cătălin Predoiu a decis distrugerea acestor garanții, punând in loc prevederi abuzive, cu vicii de constituționalitate și care instaurează controlul politicului asupra justiției.
Discussion about this post