„Ne adresăm Avocatului Poporului deoarece în Monitorul Oficial a fost publicată OUG care modifică Legea electorală pentru alegerile parlamentare. Luni am transmis o scrisoare oficială doamnei Renate Weber, în care am subliniat faptul că este inacceptabilă schimbarea mascată a sistemului electoral, mai multe puncte ale actului normativ fiind neconstituționale. Am încredere că Avocatul Poporului va da curs cererii noastre și va contesta OUG la Curtea Constituțională”, a anunțat liderul UDMR, Kelemen Hunor.
Ordonanța de urgență privind alegerile anticipate a fost publicată, vineri, la zece zile de la adoptare în Monitorul Oficial.
Principalele prevederi din OUG sunt: posibilitatea ca alegătorii care nu se află în localitatea de domiciliu să poată vota oriunde se află în țară, trei zile de vot în diaspora, dublarea numărului de parlamentari de diaspora. De asemenea, în cazul alegerilor parlamentare anticipate, data desfășurării acestora se stabilește cu cel puțin 50 de zile înaintea votării față de 90 de zile în prezent, deci se pot organiza anticipate cu 40 de zile mai repede decât in prezent.
Liderul UDMR, Kelemen Hunor, cere clarificarea Ordonanței de Urgență: ”Nu avem unde să ne grăbim. Prima dată, ar trebui să clarificăm Ordonanța de Urgență. Sunt multe aspecte, am rămas uimit cât de multe lucruri au fost schimbate, dincolo de faptul că, mascat, schimbă sistemul electoral, ceea ce este neconstituțional, din punctul nostru de vedere. Schimbă prin faptul că fiecare votează unde dorește, parcă vrea să anuleze listele județene și sistemul bazat pe circumscripțiile județene, parcă am avea o listă națională, cum avem la europarlamentare. Nu este de acceptat așa ceva”.
De ce se teme UDMR?
Teama UDMR provine din faptul că prin OUG dată în 4 februarie 2020 se modifică legea nr. 208/2015, privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, care prevedea un prag electoral alternativ, complementar pragului de 5%. Acest prag electoral alternativ a fost introdus, în mod evident, pentru a favoriza UDMR şi pentru a asigura formaţiunii politice maghiare o linişte în privinţa intrării în Parlament.
Astfel, art. 94 alin. 2 lit. a din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, legea în baza căreia au fost organizate alegerile parlamentare din decembrie 2016, prevede foarte clar faptul că: „După primirea proceselor-verbale încheiate de către birourile electorale ale circumscripţiilor, potrivit alin. (1), Biroul Electoral Central stabileşte partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care îndeplinesc pragul electoral, separat pentru Senat şi pentru Camera Deputaţilor. Pragul electoral reprezintă numărul minim necesar de voturi valabil exprimate pentru reprezentarea parlamentară, calculat după cum urmează: 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional sau 20% din totalul voturilor valabil exprimate în cel puţin 4 circumscripţii electorale pentru toţi competitorii electorali”.
Prevederea legală „20% din totalul voturilor valabil exprimate în cel puţin 4 circumscripţii electorale” favorizează în mod evident UDMR, care are astfel garantată prezenţa în Parlament chiar dacă nu atinge pragul de 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional.
În urma alegerilor parlamentare din decembrie 2016, UDMR a reuşit să obţină cel puţin 20% din totalul voturilor exprimate în 6 (şase) circumscripţii electorale, atât la Cameră cât şi la Senat (UDMR a obţinut chiar 6,18% la nivel naţional).
Dar, așa cum a precizat Kelemen Hunor, ”parcă am avea o listă națională, cum avem la europarlamentare”, OUG vine să schimbe sistemul electoral parlamentar instituit în 2015 și folosit în 2016, cu avantaj clar pentru UDMR. În noua situație, când votul pentru alegerea parlamentarilor se poate face indiferent de locul unde te afli, UDMR ar putea scădea sub pragul de 5%, printr-o prezență mai mare la vot, iar lista națională ar putea anula prevederile pragului alternativ de 20% cerut în cel puțin 4 circumscripții electorale pentru accederea în Parlamentul României.
De aici rezultă și se poate observa ușor graba UDMR de a sesiza Avocatul Poporului privind această OUG și condiționarea votului din Parlament privind declanșarea alegerilor anticipate.
Discussion about this post