În Joia Mare Iisus le-a spălat picioarele ucenicilor Săi, în semn de totală smerenie, El, Dumnezeu fiind. Ce este acesta dacă nu semnul totalei smerenii, a iubirii necondiționate a Domnului pentru creația Sa?
Desigur că această zi ne îndeamnă la smerenie, la plecarea capului, la înfrângerea patimilor, la lucrarea binelui, la uitarea răului ce ni s-a făcut. Întocmai cum a făcut Dumnezeu Însuși.
În biserici, în această zi se săvârșește Denia celor 12 Evanghelii, la sfârșitul căreia este scoasă din altar Sfânta Cruce a Mântuitorului, semnificând mormântul Acestuia. În fața ei și pe sub masă vor trece credincioșii, în semn de respect și de smerenie față de durerea inimaginabilă a Domnului săvârșit pe cruce pentru păcatele oamenilor.
Cina de taină a avut loc probabil la etajul unui han din Ierusalim. Iisus şi ucenicii sărbătoresc Paştele iudaic, cea mai importantă sărbătoare a iudaismului, care comemorează dezrobirea poporului evreu din Egipt. Credincioşii iudei mâncau în seara aceea bucate amintind de umilinţele îndurate în Egipt, între care şi „pâinea suferinţei”.
Iisus este noua „pâine a suferinţei”, dar și a bucuriei, a vieții, care inaugurează un nou Paşte, o nouă Trecere, pentru că acesta este sensul cuvântului ebraic Pascha, de la moarte spre Viaţă. „Luaţi, acesta este Trupul Meu”: Iisus le împărtăşeşte apostolilor fiinţa Sa totală, adică moartea Sa apropiată şi învierea Sa, sângele Său, simbol al vieții, ca preludiu al ospăţului mesianic care va avea loc în Împărăţia lui Dumnezeu.
Urmează scena din grădina Ghetsimani, marcată de singurătatea absolută a lui Iisus. El îi roagă pe apostoli să vegheze, dar aceştia, obosiţi probabil şi de vinul consumat la Cină, adorm. În Ghetsimani Iisus rămâne singur, absolut singur cu toată povara lumii pe umeri. El ştie că trebuie să moară, cade în genunchi şi-i cere Tatălui un semn de încurajare. Apostolii s-au îndepărtat deja de El. Dorm nepăsători. Iuda îl trădează activ, dar și ceilalţi îl trădează, chiar dacă pasiv. Dar oare lipsa de reacție în fața răului nu este la fel de vinovată ca și săvârșirea răului?
Procesul lui Iisus, nelimpezit nici până astăzi, va fi unul religios, dar condamnarea va fi politică. Iisus despărţise tranşant sfera politicului de sfera religiei: daţi cezarului ce este al cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. El însă va plăti cu viaţa reamestecarea celor două sfere: autoritatea religioasă iudaică îl condamnă pentru blasfemie; autoritatea politică romană îl va ucide pentru încercarea de subminare a puterii de stat.
Nu trebuie uitat că după ce și-a spălat mâinile cu apă curată, Pilat a dat ordin să curgă sânge.
Tradiții și obiceiuri în Joia Mare
În Joia Mare (și, de fapt, în toată Săptămâna Mare) nu se mănâncă mâncare cu ulei sau oțet. Și nici urzici. Pentru că oțet I S-a dat să bea în timpul patimilor și cu spini și urzici a fost lovit. Acum se vopsesc ouăle în roșu. Se spune că dacă dormi în Joia Mare vei fi leneș tot anul. În Vrancea se crede că vin morții să se încălzească și de aceea se face focul din lemn de alun peste care se pune tămâie pentru afumat. În Gorj se face foc din boji, iar gestul are aceeași semnificație – să se încălzească morții.
În Moldova, în dimineața Joii Mari, înainte de cântatul cocoșului a treia oară, oamenii fac focul în curți. E ultima zi în care se mai fac slujbe de pomenire sau parastase până la Rusalii. În unele regiuni se împart colivă și colaci. Acum și doar acum se fierb ouăle (e doar o superstiție din popor) – se crede că ouăle vopsite azi nu se strică.
Discussion about this post