Am avut sansa de a trai in vremuri de mari prefaceri si mutatii, unele in curs de derulare, cu evidentierea tot mai mult a necesitatii, prezentei si utilizarii informatiilor. Accentul in domeniul informatiilor s-a pus cu maxima preocupare si evidenta pe identificarea oportuna, definirea adaptata/ adaptabila, promovarea si apararea interesului existential/securitate nationala, cu toate obiectivele sale aflate in dinamica si deseori contestate/contestabile.
Prin articolul de fata dorim sa facem cunoscut catre neamul romanesc cele mai importante aspecte ce tin de informatii, gestionarea informatiilor si confruntarea informationala, pentru a constientiza mai mult si de maxima importanta in legatura cu interesul existential/de securitate nationala.
In multimedia nationala se utilizeaza o multitudine de probleme si aspecte cu privire la activitatea de informatii, servicii si structuri de informatii si securitate, chiar si despre comunitatea de informatii. Insa, beneficiarii acestora, cetatenii statului, nu au suficienta cunoastere, nu dispun de cunoastinte dobandite intr-un cadru organizat.
De aceea, s-a creat o mare confuzie, bazata pe o la fel de mare curiozitate, putin satisfacuta pentru populatie, cu consecinte de ignorare si nepasare socala. Confruntarea informationala pentru interesul existential/de securitate nationala devenind ceva abstract.
In societatea normala sau clasica, existenta in cea mai mare parte a Europei, in care am trait, si inca mai supravietuim, s-a constientizat tot mai mult necesitatea de informatii/informationala, bazata pe o acerba confruntare multiactionala in toate domeniile active ale vietii economico-politico-sociale, cu concluzia ca cine are informatia detine si puterea si “face si cartile”.
Acum am pasit, incet dar sigur, in societatea informationala, in care multitudinea informatiilor, uneori mai mult pot incurca, decat ajuta deciziei strategice. Ca urmare, problemele gestionarii informatiilor in ansamblu a devnit o specializare inalta, elitista chiar, iar extragerea informatiilor pentru interesul existential/de securitate nationala reprezinta un proces complex analitico-decizional specializat, responsabil si permanent.
In acest context, confruntarea informationala a devenit permanenta, perversa in unele privinte, multi-sursa si multi-rol, cu castigatori elevati, puternici, cu capabilitati tehnice si tehnologice informative performante si in imprejurari complexe diabolic instrumentate.
Asa se face ca in perioada clasica a gestionarii informatiilor s-a petrecut o adevarata competitie pentru informatie (culegere si pastrare), dar evolutia dinamica a activitatilor de informatii a condus la confruntarea informationala.
In perioada gloriei trecute, pentru inlesnirea accesului la informatie, a aparut o adevarata bursa de informatii, in cadrul careia cateva capitale istorice europene s-au oferit ca spatiu comercial. Aici se vantura ideea- cunoasterea si informatia au generat puterea de cea ma mare calitate a oricarei entitati, transformand astfel, activitatea de informatii in confruntare informationala.
Nu putem sa nu remarcam ca in intreaga lor evolutie, informatia si tehnologia informatiei au participat cel mai mult la crearea si realizarea modelelor de securitate nationala, alimentand si fundamentele strategiei de securitate si aparare in fata atacurilor la gestionarea informatiilor.
Confruntarea informationala a imbracat forme multiple de ostilitate si actiune, cu grade diferite de violenta specifica domeniului societal de manifestare, usor fiecare denumita un “razboi”, cu scopul evident de a obtine avantaj in ansamblul factorilor si jocurilor de putere.
Cu certitudine am asistat, fara prea multa constientizare, dar cu uimire am constatat, o schimbare de paradigma in ceea ce privesc modalitatile de lucru individuale si colaborarea/cooperarea serviciilor si structurilor de informatii si securitate pe domenii societale si comunitare, in forme institutional asociate in folosul obiectivelor interesului national existential/de securitate nationala. Totodata, s-au extins parteneriatele cu structurile de informatii ale altor state si organizatiilor internationale de securitate moderna, aprecierea de “integrate” atribuindu-se cu tot mai multa abilitate si necesitate situatiilor nou create.
In contextul globalizarii, cerinta de “integrate” pentru mediul national de securitate a devenit determinare externa, in felul acesta favorizand aparitia comunitatilor de informatii pentru definirea si apararea interesului national existential/de securitate integrata,cu specificul lucrului individual al serviciilor si structurilor de informatii si securitate, dar impreuna, coordonat. Aceste cerinte impun multa transparenta organizational-functionala pentru acceptarea politica, sprijinul cu resurse si sustinerea sociala.
In majoritatea statelor europene comunitatea de infromatii reprezinta o retea organizational-functionala a tuturor responsabilitatilor publice din sistemul national de securitate. Prin furnizarea si asigurarea cu informatii, aceasta realizeaza la nivel national unitatea de scop, obiective, forte, mijloace si resurse intr-o strategie de securitate moderna, bazandu-si intreaga activitate pe integrarea informatiilor puse la dispozitie de componentele proprii si deopotriva pe sporirea responsabilitatii fiecareia pentru propriile produse informative furnizate, pe baza de principii legale.
In momentul de fata, la nivelul unor state s-a constituit legal comunitatea de informatii, dar se lucreaza si pentru asemenea structuri complexe integrate la nivelul organizatiilor internationale de securitate, indeosebi la nivelul UE.
Acum, practica in domeniul informatiilor ne dezvaluie ca prin comunitate de informatii nationala intelegem o suprastructura, ce inglobeaza toate serviciile si structurile de informatii ale statului, cu conceptiile, elementele definitorii, componentele si partea operativa ale fiecaruia, cu o conducere integrata si unica, cu o anumita autonomie operational-actionala, cu subordonare strategica distributiva/secventiala fata de nivelul cel mai inalt al deciziei politico-militare si administrativa fata de executiv, avand destinatia unui management superior a informatiilor legate de interesul national existential/de securitate nationala.
In viziunea Partidului Neamul Romanesc, compunerea unei Comunitati de informatii nationale poate sa cuprinda:
-toate serviciile de informatii si securitate nationale, traditionale sau cu destinatii si utilitate specializate, structurile de informatii si securitate ce apartin ministerelor, unor nationalitati si etnii conlocuitoare ori entitatilor spiritual/religioase si “antenele” serviciilor de informatii straine acceptate pe teritoriul Romaniei; acestea prin elemente departamentale specializate au legaturi de colaborare pe orizontala pentru a participa cat mai activ la confruntarea informationala cotidiana pentru promovarea si apararea interesului national existential/de securitate nationala; depun fiecare in parte informatiile proprii in “cosul unic” de colectare nationala a informatiilor; acestea au obligatia de a conlucra cu ministere, institutii publice si alte persoane juridice stabilite de specificitatile confruntarii informationale;
-element lucrativ cu multiple valente operative si de coordonare superioara/strategica, cu reprezentare proportionala a serviciilor si structurilor de informatii si securitate nationale, cu o denumire specifica fiecarei tari, avand urmatoarele compartimente operative pentru:
-analiza informatiilor intrunite depuse in <cosul de colectare>; dispune de specialisti cu inalta calificare, tehnica si tehnologie moderne;
-decizia diseminarii informatiilor destinate expres, cu factori specializati pentru fiecare beneficiar;
-definirea si stabilirea nevoii de informatii cu grade diferite de urgente, pe baza cererilor inregistrare sau de conjunctura;
-conexiunea de colaborare cu comunitati de informatii integrate: europeana, euroatlantica, parteneriale si de conjunctura;
-“cosul unic” de colectare a infromatiilor specializate.
-organ de conducere al comunitatii de informatii, subordonat autoritatii cele mai inalte a deciziei politico-militare strategice, cu responsabilitati ierarhice de asigurare cu informatii pentru C.S.A.T., Parlament si Guvern.
In exercitarea activitatii, pentru care a fost constituita si destinata Comunitatea Nationala de Informatii, trebuie sa se supuna permanent unui control parlamentar, democratic civil si administrativ, iar intreaga activitate sa fie transparenta, cu exceptia partii operative. Eficienta acestei structuri strategice in actuala conjuctura complexa, dinamica si plina de neprevazut va fi data de valoarea resurselor umane proprii si a celor alocate.
In intreaga evolutie a gestionarii informatiilor pana la comunitatea de infromatii filozofia a fost mereu aceeasi descifrarea gandirii si cunoasterea actiunilor adversarului, protejarea informationala esentiala proprie pentru oportunitate, superioritate sau suprematie inormationala in toate actiunile specifice.
Este posibil ca perspectiva globalizarii sa determine necesitatea unei noi revolutii in domeniul confruntarii informationale. Aceasta se poate baza pe tehnica si tehnologie avansata cu folosirea inteligentei artificiale, dar si prin dobandirea unei capacitati multirol a fiecarui serviciu de informatii. In felul acesta garantandu-se suprematia informationala in sfera noilor relatii internationale pentru cei mai activi actori ai confruntarii informationale.
Fata de cele prezentate se pot identifica si evidentia numai cateva similitudini de pe la noi, dar pot forma bune surse de inspirare documentata pentru ceea ce ar trebui sa fie, dorindu-se si sustinandu-se politic la nivel national un asemenea complex informational. La constructia Lumii de maine poti participa activ si constient si prin contributia Comunitatii Nationale de Informatii, lucrativa ferm si dedicata major pentru interesul national existential/de securitate nationala.
Gl. (r) prof. univ. dr. Constantin Onisor
Membru corespondent al AOS-R
Secretar general Partidul Neamul Romanesc
Discussion about this post