Dacă acum 15-20 ani tursimul viticol în țara noastră era aproape nedezvoltat, iată că acum s-a ajuns la aproximativ 100 de crame turistice din totalul de 175 crame active.
Turismul viticol, cunoscut şi sub denumirile de oenoturism sau enoturism, înseamnă mai mult decât o simplă vizită la o cramă, unde degustăm un vin și apoi plecăm acasă. Este, de fapt, o experiență care înglobeaza oameni, locuri, povești, tradiții și experiențe gastronomice. Acest mod de petrecere a timpului liber și-a câștigat cu greu un loc în preferințele românilor, dar încet și sigur a prins rădăcini și pe plaiuri românești.
Aici nu este vorba numai despre vinul propriu-zis, ci despre arta creației licorii, este despre vița-de-vie, despre strugure, despre metodologia folosită în fabricație, despre cramă, despre știință și, mai ales, despre poveste. Poveste despre cramă, despre vița de vie, despre sticla de vin care se descoperă mirosind, degustând, vizitând și simțind.Numai la cramă turistul poate descoperi drumul vinului din vița de vie până în sticlă.
Ce poate fi mai relaxant pentru începutul unei zile decât o vizită în podgorie, urmată apoi de vizitarea cramei unde un specialist în oenologie va face inițierea în procesul tehnologic al obținerii vinului.Nu poate lipsi apoi degustarea, alături de preparate atent și bine alese.Degustările se fac pentru un număr de 3-7 vinuri în spaţii special amenajate.La nivel de preţ, valoarea medie pentru o vizită la cramă este aproximativ 50 lei/persoană în care sunt incluse 5 vinuri, apă şi mici gustări reci precum pâine, grisine, brânză, mezeluri, fructe proaspete sau uscate.
Iar România este o țară care nu duce lipsă de domenii viticole și podgorii cu peisaje superbe, iar vinurile produse acolo sunt cele care exprimă întotdeauna tipicitatea locului prin arome, culori și personalitate.
Din cele 10 regiuni istorice ale României, Dobrogea, Muntenia, Oltenia, Banat, Transilvania, Crișana, Maramureș, Moldova, Basarabia, Bucovina, doar ultima nu este inclusă în rândul industriei viticole.
Turismul viticol este un domeniu cu un potențial imens, de aceea, în ultima vreme, face parte din strategia de reinventare a unui brand pentru multe companii și firme producătoare de vinuri de la noi din țară.
Discussion about this post