Comisia Europeană a înregistrat încă din anul 2021 o Inițiativă a cetățenilor europeni (ICE) care au solicitat un „scor ecologic european” pentru a informa consumatorii despre impactul ecologic al diferitelor produse pe fondul sprijinului din ce în ce mai mare pentru o astfel de mișcare în Franța cât și în restul Europei.
Ce reprezintă Eco-Score-ul
Eco-Score-ul este acel indice calculat din datele produse de ADEME (Agenția Franceză pentru Tranziție Ecologică) și INRAE în cadrul proiectului Agribase. Această bază de date oferă o evaluare a ciclului de viață care impactează asupra mediului înconjurător a unui număr de două mii cinci sute de categorii de produse.
Se poate afirma că reprezintă și o metodă de evaluare standardizată care permite o evaluare a mediului în mai multe etape și criterii, în funcție de etapele de producție : creșterea propriu-zisă, ambalarea, transportul, distribuția, consumul. Toate acestea țin cont de un număr de paisprezece indicatori de impact asupra mediului, după cum urmează : amprenta de carbon, reducerea ozonului, radiațiile ionizante, utilizarea solului, a apei și a energiei, poluarea aerului și a mării, poluarea apelor dulci (cu particule în suspensie, acidifiere și eutrofizare) cât și epuizarea celorlalte resurse disponibile momentan.
Extinderea discuțiilor aflate în dezbatere privind etichetarea produselor cu ambalaje corespunzătoare și corect aplicate, pentru a include evaluarea propusă, pentru a arăta limpede impactul asupra mediului înconjurător de la ambalare și transport reprezintă unul dintre cele mai importante obiective ale Uniunii Europene.
În ciuda impunerii privind Nutri-Score cu coduri de culori care se profilează în prezent, nu numai aspectele nutriționale vor fi luate în considerare de către Comisia Europeană în conturarea propunerii sale finale pentru o schemă armonizată de etichetare a alimentelor în cadrul politicii alimentare emblematice a UE, asemenea strategiei Farm to Fork.
„Comisia a examinat, de asemenea, modalități de armonizare a afirmațiilor ecologice voluntare și de a crea un cadru de etichetare durabil care să acopere, în sinergie cu alte inițiative relevante, aspectele nutriționale, climatice, de mediu și sociale ale produselor alimentare”, se arată în textul oficial.
De asemenea, Eco-score-ul propus este conceput pentru a „transmite un semnal clar asupra importanței acțiunii pentru mediu către instituțiile europene” și pentru a crește gradul de conștientizare a cetățenilor cu o singură indicație „care evită confuzia pentru consumatori”, potrivit inițiativei organismelor europene.
Mișcarea urmează cererilor tot mai mari pentru etichetarea cu impact ecologic în întreaga Europă, determinând multe companii private să-și dezvolte propriile eco-Scores.
Un studiu care datează încă din 2020 a constatat că mai mult de jumătate dintre cetățenii UE ar dori să vadă indicat impactul asupra mediului al produselor lor alimentare.
Cu toate acestea, există nenumărate voci critice, grupuri din spatele inițiativei cetățenești care nu sunt de acord cu actuala lipsă de armonizare legală pentru reglementarea metodelor de calcul, precum și faptul că majoritatea actualelor eco-scoruri până acum disponibile sunt doar online, așa cum este cazul Franței.
Cercetările celor de la World Wide Fund of Nature
Industria alimentară este responsabilă pentru un sfert din toate emisiile de gaze cu efect de seră. În acest context, cercetările celor de la World Wide Fund of Nature (WWF) susțin că impactul individual al oamenilor asupra acestor emisii ar putea fi redus la jumătate prin adoptarea unor comportamente responsabile.
Spre exemplu, în Franța, 38% dintre consumatori iau în considerare proveniența unui aliment. În mod precis, ECO2 Initiative, o companie franceză, a produs o nouă etichetă alimentară concepută pentru a ajuta consumatorii să verifice impactul alimentelor asupra mediului.
Eco-Score-ul oferă produselor alimentare și preparatelor un scor pe o scară de la 0 din 100, în baza unor coduri de culori (de la verde închis la roșu) și litere (de la A la E). Eco-scorul se calculează în baza mai multor criterii printre care și originea ingredientelor, posibilitatea de reciclare, dimensiunea ambalajelor și utilizarea materialelor reciclate, impactul unui produs asupra speciilor pe cale de dispariție sau utilizarea ingredientelor naturale de sezon și a celor obținute în seră.
O tendință în Franța
În Franța, eticheta a fost adoptată deja de unele restaurante și companii de livrare online.
La începutul acestui an, Franța a început să experimenteze cu un scor de mediu pentru produsele alimentare, așa cum prevede legea economiei circulare în februarie 2020.
Convenția cetățenilor privind climă, un grup de 150 de cetățeni selectați aleatoriu care fac propuneri legislative privind mediul, a cerut și introducerea unui „scor de carbon” pentru toate produsele de consum.
Din ianuarie, o serie de aplicații și site-uri web legate de alimente, cum ar fi Yuka, Open Food Facts și Marmiton, au introdus un scor ecologic al semaforului bazat pe modelul Nutri-score, cu produse având o evaluare de la A la E.
Alții au început să prindă. Pe 22 iunie 2022, gigantul francez de supermarketuri Carrefour a lansat un afișaj de mediu pe site-ul său web, spunând că va aplica un scor ecologic tuturor produselor sale alimentare online.
Experimentul – ale cărui rezultate au fost deja prezentate în octombrie – „a permis Carrefour să analizeze feedback-ul și așteptările clienților pentru a evidenția potențiale îmbunătățiri ale metodologiei de calcul”, au subliniat inițiatorii acestui inedit experiment.
Proiectul pilot al Foundation Earth cu Eco-score
Foundation Earth – un nou ONG alcătuit din giganți internaționali din domeniul alimentar, ce includ lanțuri de supermarketuri, dimpreună cu organismul european de inovare alimentară EIT Food, precum și cu experți în alimentație și mediu – auanunțat lansarea unui proiect pilot de tipărire a unui eco-scor la pachetele de produse selectate din luna septembrie a anului trecut .
Scorul ecologic Foundation Earth va evalua produsele de la cel mai mare A+ la cel mai mic-G conform unei metode dezvoltate de Universitatea Oxford din Marea Britanie cu sprijinul WWF.
Calculul a luat în considerare impacturile asupra mediului ale agriculturii, procesării, ambalării și transportului. Pentru fiecare dintre aceste etape ale ciclului de viață, impactul a fost măsurat în termeni de emisii de carbon, cantitatea de apă utilizată, poluarea apei generată și impactul asupra biodiversității.
În paralel, un program de cercetare și dezvoltare sponsorizat de Nestlé este destinat să pregătească Foundation Earth pentru o lansare paneuropeană a etichetei în cel mai scurt timp.
În loc… de concluzie
De-a lungul anilor, consumatorii au devenit din ce în ce mai preocupați de impactul alimentelor asupra sănătății lor. Recent, ei se declară destul de îngrijorați de multe aspecte, printre care se remarcă și impactul consumului de alimente asupra planetei.
Dacă implementarea Eco-Nutri-Score-ului ne va permite să ținem cont de calitatea nutrițională a produselor pe care le cumpărăm, într – un mod milt mai accesibil, rămâne destul de dificil să putem compara amprenta lor asupra securității mediului înconjurător.
De altfel, alegerea și impunerea unui astfel de sistem de catalogare le va permite tuturor celor care vor consuma să posede informații clare despre această mult discutată problemă a „amprentei de mediu”, într-o manieră facilă, pe înțelesul tuturor.Altcumva, acest lucru reprezintă o necesitate,în contextul în care acest sistem de rating poate reduce impactul asupra planetei, ajutând consumul.
Cu alte cuvinte, Eco-Score-ul își propune nu doar să informeze consumatorii despre impactul asupra mediului cu privire la produsele alimentare, ci chiar să ne îndrume către a adopta o dietă mai durabilă, prin încurajarea unui consum de carne redus, prin adoptarea și selectarea mai multor produse bio și cu etichete de calitate, prin favorizarea produselor locale și de sezon, cu ambalaje puține sau prin limitarea tuturor produselor care conțin ingrediente riscante (carne de pește aflat pe cale de dispariție, ulei de palmier etc)
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru a susține jurnalismul independent, aveți link ul de donații mai jos:
https://www.paypal.com/donate/?hosted_button_id=EX3UVYDFJP2MW
Sursa foto : https //google.com
Sinteza acestui material a fost realizat de către Daniel Mihai redactor al BPNews. Toate drepturile rezervate!
Discussion about this post