Trăim într-o Lume extrem de dinamică și complexă, cu evenimente de o mare diversitate, ce ne face să fim mereu în așteptare de soluții și rezolvări politice, cele interne statelor și unor zone și regiuni devin uimitoare, iar cele internaționale sunt pline de neprevăzut, cu multiple determinări în proximitate și generează multă incertitudine pe mapamond.
Ca urmare, apare și se dorește că necesară revizuirea, transformarea sau schimbarea actualelor configurații economico-politico-societale de pe mari areale (inter)continentale în spiritual unei globalizări unipolare.
Pe de altă parte, se dorește justificat afirmarea mai evidentă a statelor, națiunilor și altor entități naționale, cu o recunoaștere și coordonare internațională justificată ca necesară pentru integrarea într-o globalizare multipolară.
Continentul nostru se află acum în prima ipostază de mai sus, unde UE, NATO și SUA impugn fără nici o reținere o globalizare greu de suportat și firesc de neacceptat.
Corespunzător celei de a doua ipostaze de mai sus în Europa se simte nevoia de transformări chiar radicale, pentru o Europă a Națiunilor grupate într-o formă unionala cu evidente elemente de suveranitate, dar și cu multiple valențe de integrare, dezvoltare și securitate într-o globalizare specific europeană.
Factorii politici raționali și vizionari europeni gândesc deja la cerințele și exigențele privind realizarea acestui proiect geo/economic/politic/strategic, indicat a fi denumit Uniunea Națiunilor Europene(UNE).
Față de această posibilă și tot mai de dorit ca din posibilitate și deziderat să devină realitate, România, ca și celelalte state europene, trebuie să elaboreze cu suficiente rațiuni și raționamente politice naționale și să aplice o Strategie Națională, pe baza căreia să se realizeze un acces negociat în noua Europă, în care România cu Neamul Românesc să-și continuie existența, să se dezvolte național și mai mult conectat la contextul geo/economic/politic regional și continental în curs de realizare, însoțită de garanții temeinice și perspectiva sigură pentru existența să cu mare responsabilitate europeană.
Anul 2024, oferă alegeri naționale complete, dar și europarlamentare, spunem noi necesare într-o viziune nouă, prin a căror organizare și desfășurare, poate și trebuie să reprezinte un an istoric, oferind un bun prilej pentru un adevărat “moment zero”, de la care România să aleagă și să starteze direcția, pe care să o continuie drept calea cea mai potrivită pentru stabilitate integrată și prosperitate împreună, dând continuitatea dorită destinului sau multimilenar.
Mesajul formulat în titlul materialului de față dorește să sugereze că după alegerile din întreg spectul politic național, apare necesar să identificăm și să definim pe baze de rațiuni politico-strategice o nouă sau mult mai adaptată existență a României în Europa și în Lume.
De maximă responsabilitate va fi promovarea intereselor naționale mai bine și convingător definite, integrator racordate în contextual general și conjunctural european și nu numai, către cele mai favorabile (re)surse pentru dezvoltarea țării și pentru stabilitatea dunareano-pontică și pe întregul continent.
Ca atare, va fi necesară și utilă o Platforma Politică Românească, dorită a fi un fundament național temeinic și capabil, ca în anul viitor-2024, să asigure Președintele României, ales ca voință populară, să garanteze un Parlament național cu membri elevați și patrioți, să asigure la nivel local o administrație modernă și în armonie cu beneficiarul cotidian, și toate să participe activ și responsabil la formarea Guvernului României, ca putere executivă rațională și cu o formă potrivită de conducere politică în stat.
Nu lipsit de importantă va fi și desemnarea prin vot a europarlamentarilor, cei mai potriviți români, care vor trebui să pledeze și să susțină interesele naționale, manifestând un suveranism înțelept (de care este atâta nevoie) și deopotrivă să participe cu rațiune la (re)modelarea noii forme de organizare politico-economică a Europei.
Sugerăm și sunt de dorit ca Platforma Politică Românească, a noilor și dezirabilelor realizări pentru România, se se bazeze pe un pragmatism politic( consacrat altădată la noi) și în unele state democratice și să cuprindă elemente generale, dar cu caracter clarificator, care să evidențieze spiritul integrator european și asociate cu principii majore și consacrate din constituțiile statelor democratice puternice și actorilor internaționali recunoscuți, concepte, sintagme și concepții pentru partidele politice, imprimându-le viziuni clare și binefăcătoare Neamului Românesc.
Pe aceste temeiuri se vor genera politici interne și politici externe de mare valoare ideatică și comunicațională și deopotrivă utilitate conceptuală și practică, care să consacre mai apreciativ România în spectrul politic european, euroatlantic și internațional, ca stat care conștientizează permanent marea responsabilite pe care o are în arealul carpato-balcano-danubiano-pontic.
În acest context nou, o mare atenție se va acorda configurării geoeconomice și geopolitice europene în viitorul apropiat, unde se vor configura zone, regiuni și areale de interes strategic după criterii nu întotdeauna evidente, pentru care se impune maximă prudență prin elaborarea și colaborarea în politici externe adecvate, cu obiective de realizat împreună, dar și prin colaborare/cooperare zonală sau regională.
Chiar în condițiile noilor aranjamente europene, ne exprimăm cu mai multă fermitate punctul de vedere cu privire la întărirea și de ce nu extinderea Parteneriatului Strategic cu SUA în toate componentele, dar mai ales în plan militar, această devenind din acest an o prioritate bilaterală, care va continua cu succes și în anii următori.
În această privință, sugerăm câteva elemente și aspecte cu relevanță strategică pentru factorul politic românesc, precum consultanță pentru continuarea reformei și extinderea modernizării militare, armonizarea operațional-acțională în confruntarea informațională, activarea industriei militare de apărare pe baza de cooperare și colaborare, înviorarea și direcționarea cercetării științifice militare, utilizarea de noi surse moderne de energie, legislație în domeniul penal, colaborări și sprijin în actul de justiție etc.
Acestea sunt, să spunem deschis prioritățile, dar avem în vedere complexitatea geopolitică și geostrategică din proximitatea României ale actualului context european și euroatlantic, datorate urmărilor confruntării militare ruso-ucrainiene și precarității stabilității în regiunea extinsă a Marii Negre.
De aceeași importantă apreciem că devine și o resetare administrativ-funcțională în cadrul noii Uniuni, cu câteva obiectice adecvate, precum: accelerarea armonizării (nu subordonării) legislației naționale cu cea a structurii viitoare, simplificarea accesului și asigurarea garantării finanțărilor europene, înființarea de structuri și organisme de interes reciproc, suplimentarea conjuncturală a fondurilor pentru România etc.
Dar o problema atât de complexă și nouă impune studii laborioase privind această viitoare formă administrativ-teritorială europeană, mai ales privind conținutul, funcționalitatea și managementul, cu implementarea succesivă a conceptelor și concepțiilor generate de acestea și privind chiar denumirea -Europa Națiunilor, Uniunea Europeană a Națiunilor sau altceva.
Vitorul ne obligă să avem mai mult în vedere vecinătatea danubiano-pontica a României într-un areal geostrategic de maxim interes sud-est european, atât de important și istoricește disputat geoeconomic și geopolitic. Se impune un control permanent, intensificat și deschis unei bune vecinătăți pe baza de integrare, dezvoltare și securitate în globalizare regională și zonală, preocupați împreună fiind pentru realizarea unui spațiu al păcii, stabilității și prosperității.
Nouă configurare a Lumii cu centre de putere pentru globalizarea multipolară, nu poate determina ca România, împreună cu cadrul european mai nou, să rămână în afară unor preocupări pragmatice de colaborare multidimensională și în beneficiul comun cu țările BRICS.
A apărut cerința că toți avem nevoie să dobândim și sa manifestăm o gândire politică modernă, rațională și elavata într-o societate actuală și viitoare cu mari nevoi de reconstrucție și reabilitare. Se dorește ca prin tot ceea ce facem să fim mai atractivi pentru toate forțele politice, care doresc să se implice cu mai multă responsabilitate în realizarea viitorului dorit României.
Gl. bg. (ret.) prof. dr. Constantin ONIȘOR
Membru corespondent AOS-R
Secretar General Partidul Neamul Românesc
Discussion about this post