Ați auzit de ZAO?
E o aplicație, lansată săptămâna trecută în China, care schimbă fețele utilizatorilor cu chipuri celebre. Te-ai întrebat mereu cum ar fi fost să joci tu în Titanic, în locul lui Leonardo DiCaprio? Ei bine, acum poți afla. Pur și simplu îți faci o poză prin aplicație, iar apoi ea îți transpune fața pe corpul lui DiCaprio, a lui Robert Downey Jr (Iron Man) sau chiar al frumoasei Marilyn Monroe.
Aplicația a devenit virală peste weekend, fiind cea mai descărcată aplicație gratuită în toată China, dar a atras asupra sa multe critici legate de politica de confidențialitate și de siguranța datelor personale. Se pare că termenii și condițiile pe care le acceptau utilizatorii când instalau aplicația spuneau clar că ZAO are voie să folosească datele și imaginile lor în scopuri promoționale, sau cum văd ei de cuviință. Dacă accepți, e practic ca și cum le-ai da niște poze cu tine și le-ai zice că pot face absolut orice vor cu ele.
Având în vedere că aplicația folosește o tehnologie deepfake pentru realizarea videoclipurilor, criticii se tem ce altceva ar mai putea face cu imaginile utilizatorilor. Deepfake e o tehnologie bazată pe inteligență artificială care creează sau modifică video-uri și arată lucruri care nu s-au întâmplat de fapt. La fel cum aplicația te poate pune în Iron Man 2, ea te poate pune într-o grămadă de ipostaze compromițătoare (tehnologia deepfake a fost folosită de multe ori pentru falsificarea clipurilor pornografice) sau chiar să te arate comițând o crimă.
ZAO și-a asigurat utilizatorii că nu ar face așa ceva și a promis că va modifica termenii și condițiile, pretinzând că nu ar folosi imaginile decât pentru a îmbunătăți aplicația și că nu ar păstra imagini șterse ulterior de utilizatori.
„Vă înțelegem grijile legate de politica noastră de confidențialitate,” a declarat compania. „Am primit întrebările dumneavoastră și vom modifica problemele pe care nu le luasem în considerare.”
Bineînțeles, nu e primul scandal de acest fel. Mai bine cunoscută aplicație rusească, FaceApp, a fost recent implicată într-o discuție similară, după ce a devenit virală.
Aplicația ZAO a fost creată de Momo Inc, una din cele mai mari companii chinezești, care e și în spatele aplicației de dating cu același nume (un fel de Tinder chinezesc), care se ocupă și cu live-streaming și ca rețea de mesaje.
În ciuda scandalului monstru legat de datele personale, ZAO rămâne cea mai descărcată aplicație gratuită în China. La urma urmei, e mai important să-ți vezi fața pe corpul lui Marilyn Monroe decât să-ți protejezi identitatea digitală.
Discussion about this post