Gustul pentru lux al actualului președinte al României nu se poate deloc minimaliza.De altfel, chiar au apărut reacții după ce președintele Klaus Werner Iohannis a mers în vizita oficială din Japonia cu un avion privat închiriat de la compania luxemburgheză Global Jet.
Astfel, în mărinimia sa, Partidul Social Democrat și-a propus și dorește să cumpere cât mai curând o aeronavă pentru demnitari.
Reamintesc faptul că avionul BOEING 737 a fost închiriat de la o companie din Luxemburg.
Contextul general
Nimic nu putea anunța declanșarea unui mini-subiect, în condițiile în care dovada a oferit-o site-ul Boarding Pass care a publicat imagini cu aeronava privată cu care preşedintele Klaus Iohannis ar fi mers în vizita pe care o efectuează în Japonia şi Singapore.
Numai că, din moment ce aceste imagini au fost difuzate, reacțiilenu au întârziat să apară.
De altfel, trebuie subliniat faptul că România este una dintre cele mai sărace țări ale Uniunii Europene, iar acest lucru nu justifică gustul pentru lux și cheltuieli inadecvate.
La toate aceste amănunte se adaugă și acea comoditate și dispreț afișat de către Administrația Prezidențială, caracterizat prin faptul că s-a mers până într-acolo încât avionul închiriat nu a zburat direct de la București către est, spre Tokyo. Prima escală a fost executată la Sibiu (locul de baștină al lui Klaus Werner Iohannis), abia apoi s-a dat ordin de plecare către Japonia.
Amănunte de culoare
”Acesta este interiorul Boeingului 737-900ER(BBJ) Global Jet cu care preşedintele României călătoreşte în Japonia şi Singapore. Capacitatea sa de transport este de numai 19 pasageri. Cu acest avion, preşedintele ţării a călătorit pe ruta Bucureşti – Sibiu – Tokyo Haneda în 4-5 martie 2023. Deoarece autonomia avionului este insuficientă pentru un zbor fără escală din Sibiu până în capitala Japoniei, piloţii au efectuat o oprire pentru realimentare în Baku (Azerbaidjan). Durata zborului dintre Bucureşti şi Sibiu a fost de 31 de minute, cea a zborului dintre Sibiu şi Baku a fost de două ore şi 48 de minute, iar zborul dintre Baku si Tokyo a avut o durată de nouă ore”, a scris site ul Boarding Pass într-o postare pe rețeaua socială Facebook, ilustrând opulența de care s-a bucurat și…s-a învrednicit șeful statului.
Larghețea social-democrată-„Așa consider eu. E o chestiune pe care statul român, din punctul meu de vedere, trebuie să o aibă.”
Ca un corolar la toate acestea, preşedintele Camerei Deputaţilor, liderul PSD Marcel Ciolacu a declarat, fiind prezent în Palatul Parlamentului, că un stat de mărimea, de pretenţiile şi de poziţia României în interiorul UE şi NATO merită să aibă o aeronavă prezidenţială, în urma informaţiilor apărute privind deplasarea şefului statului.
Klaus Iohannis se află într – un turneu, în vizita oficială efectuată în țările asiatice, cu o aeronavă privată.
”Ce ne dorim de la România în viitor? Ne dorim o Românie normală, în care preşedintele statului are aeronavă şi, cu demnitate, reprezintă România, pentru că este preşedintele pe care noi l-am ales, majoritatea? Eu cred că un stat de mărimea, de pretenţiile României şi de poziţia României în interiorul UE şi NATO merită să aibă o aeronavă prezidenţială şi această discuţie să fie închisă odată pentru totdeauna.(…)O chestiune pe care statul român, din punctul meu de vedere, trebuie să o aibă. Și îmi asum acest lucru, chiar dacă voi atrage critici. La fel cum alte state din lumea aceasta au o aeronavă oficială, eu cred că şi statul român e necesar să aibă aşa ceva, care să deservească atât Administraţia Prezidenţială, cât Guvernul şi celelalte instituţii.”
România are nevoie de o aeronavă prezidențială, a susținut și ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Declarația a venit în contextul în care președintele Klaus Iohannis și soția au plecat într-o vizită oficială în Asia pentru care Administrația Prezidențială a închiriat o aeronavă Boeing privată de la o companie luxemburgheză.
De altfel, declarația a apărut în spațiul public în contextul în care președintele Klaus Iohannis și soția au plecat într-o vizită oficială în Asia pentru care Administrația Prezidențială a închiriat o aeronavă Boeing privată de la o companie luxemburgheză.
Demn… de amintit
Sunt nu mai puțin de zece ani de când România nu mai are o aeronavăm oficială care să deservească demnitarii – președintele și prim-ministrul, în special. În anul 2013, pe fondul unui conflict între președintele de atunci, Traian Băsescu, și ministrul de atunci al Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, președinția a rămas fără aeronavă.
De atunci, președinții României închiriază aeronave atunci când se duc în deplasări externe. Uneori, dar nu întotdeauna, au fost închiriate aeronave de la TAROM. Președintele Iohannis preferă de multe ori să plece cu aeronave private. Mai mult, șeful statului a refuzat în ultimii să mai ia presa în aeronava prezidențială, deși în prima parte a mandatului a făcut-o.
Sorin Grindeanu: ”România are nevoie de o aeronavă prezidențială”
„O chestiune pe care statul român, din punctul meu de vedere, trebuie să o rezolve şi îmi asum acest lucru, chiar dacă voi atrage critici. La fel cum alte state din lumea aceasta au o aeronavă oficială, eu cred că şi statul român e necesar să aibă aşa ceva, care să deservească Administraţia Prezidenţială, Guvernul şi celelalte instituţii, pentru că de foarte multe ori, poate e cazul şi acum, la această vizită (a preşedintelui Klaus Iohannis în Japonia – n.red.), inclusiv dumneavoastră, presa, când mergeţi în anumite deplasări, cred că ar fi mult mai facil să se întâmple în mod organizat şi împreună cu toată delegaţia oficială. Eu cred că e un standard pe care trebuie să îl atingem şi noi şi e nevoie de aşa ceva”, a spus Grindeanu la Palatul Parlamentului.
Achiziția unui avion, un subiect vechi pe agenda politică
Ministrul Transporturilor a mai adăugat că subiectul cumpărării de către stat a unui avion prezidenţial este mai vechi şi „toată lumea a fugit de aşa ceva”, pentru că nu au vrut să fie li se reproşeze astfel de cheltuieli.
„Eu cred că e necesară această cheltuială. (…) În momentul în care ai o aeronavă de acest tip, cum vorbeam mai devreme, cred că lucrurile sunt transparente la maxim, pentru că sunt cât se poate de clare. De aceea, eu consider că – sigur, nu se poate pe bugetul anului 2023 sau în viitorul imediat apropiat – în viitor trebuie să ne asumăm lucrurile astea, chiar dacă ar putea părea, dacă o judeci într-o cheie populistă, că e un minus. Nu e aşa”, a afirmat acesta.
Grindeanu a precizat că pe vremea în care a fost premier a mers în vizite doar cu avioane Tarom.
USR se întreabă care este câștigul diplomatic al vizitelor efectuate de Klaus Werner Iohannis
Au existat și voci critice la adresa președintelui Klaus Johannis. De exemplu, senatoarea Silvia Dinică susține că Administrația Prezidențială se ferește să facă publice costurile călătoriilor efectuate de președinte.
„N-am văzut care sunt cheltuielile aferente acestei deplasări. Nu este prima oară când Administrația Prezidențială este opacă cu privire la costul acestei deplasări. Cred că la fiecare dintre aceste deplasări ar trebui să ne explice care este câștigul diplomatic al acestor deplasări, care este reușita României aferentă acestei deplasări”, susține Silvia Dinică, senatoare USR.
Întrebat de ce România nu are o aeronavă proprie, destinată vizitelor oficiale, fostul premier Florin Cîțu a precizat că niciodată nu a fost pus pe masă un proiect concret, care să fie dus la capăt.
„Am încercat să avem atunci (când am fost premier – n.red.) câteva estimări. Eu am zis un avion, după aceea s-a spus că nu, că nu ne ajunge. Trebuie să fie trei. Există tot felul de explicații, este mai complicat. Dar niciodată nu a venit nimeni cu un proiect concret pe care să-l ducem la capăt”, a explicat Florin Cîțu.
Cât au costat deplasările externe ale președintelui în 2022
În anul 2022, președintele Klaus Iohannis și-a dublat cheltuielile cu deplasările externe, în comparație cu 2021. Dacă anul trecut cheltuielile Administrației prezidențiale cu deplasările externe s-au ridicat la 1.5 milioane de euro, în 2022, președintele României a cheltuit mai mult decât dublu: 3.3 milioane de euro (peste 16.6 milioane de lei).
În schimb, ca număr, deplasările externe ale Președintelui Iohannis au scăzut în acest an. De la 26 deplasări externe anul trecut, la 21 de deplasări efectuate în 2022.
Cele mai multe vizite externe au fost efectuate la Bruxelles, dar și la Paris, Londra, New York și San Francisco.
În… loc de final
Interiorul avionului cu care a călători președintele România până în Japonia a fost făcut public de Boarding Pass într-o postare pe Facebook. Potrivit sursei citate, a fost nevoie de o oprire pentru realimentare în Azerbaidjan.
„Cu acest avion, președintele țării a călătorit pe ruta București – Sibiu – Tokyo Haneda în 4-5 martie 2023. Deoarece autonomia avionului este insuficientă pentru un zbor fără escală din Sibiu până în capitala Japoniei, piloții ai efectuat o oprire pentru realimentare în Baku (Azerbaidjan). Durata zborului dintre București și Sibiu a fost de 31 de minute, cea a zborului dintre Sibiu și Baku a fost de două ore și 48 de minute, iar zborul dintre Baku si Tokyo a avut o durată de nouă ore”, precizează sursa citată.
Klaus Iohannis este cunoscut pentru dorința, apetitul său față de lux – mai ales de când a devenit președintele României. Se pare că nu posedă nicio limită, dovadă fiind că nu a limitat nicio cheltuială majoră din banii publici pentru a-și satisface exigențele de confort.
Opulența, luxul și privilegiile de care se bucură șeful statului sunt orbitoare, demne de filmele cu acei dictatori din țări sud-americane, mari miliardari ori șeici care moștenesc sau conduc afaceri prospere sau intermediază materii prime precum, aurul, petrolul etc
Chiar dacă pare plictisitor, reamintesc faptul că președintele Klaus Iohannis se află săptămâna aceasta într-un turneu asiatic. Luni a ajuns în Japonia, unde a fost primit de Împăratul Naruhito și apoi urmează să ajungă în Singapore, unde se va întâlni cu președintele Halimah Yacob.
Vizita oficială în Japonia include şi o deplasare la Kyoto, pentru întrevederi la nivelul autorităţilor locale.
„Principalul obiectiv şi eveniment al acestei vizite este ridicarea relaţiei bilaterale la nivel de Parteneriat Strategic, prin semnarea de către preşedintele României şi prim-ministrul Japoniei a Declaraţiei comune de instituire a Parteneriatului Strategic dintre România şi Japonia. Semnarea documentului încheie un amplu proces de consultări şi negocieri, la cinci ani de la adoptarea deciziei de lansare a acestui Parteneriat Strategic, în cadrul dialogului dintre preşedintele Klaus Iohannis şi fostul premier nipon Shinzo Abe, de la Bucureşti. Acesta este al doilea parteneriat strategic încheiat cu un stat asiatic, după cel cu Coreea de Sud”, a transmis Administrația prezidențială.
Vizita de stat a preşedintelui Iohannis în Singapore, care va avea loc în perioada 9 – 10 martie, va marca intrarea relaţiei bilaterale într-o nouă etapă de dezvoltare. Este prima vizită la nivel de preşedinte al României în această ţară în ultimii 20 de ani, respectiv în contextul în care în anul 2022 au fost sărbătoriţi 55 de ani de relaţii bilaterale.Şeful statului va avea convorbiri oficiale cu omologul din Singapore, Halimah Yacob, şi cu prim-ministrul Lee Hsien Loong.
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Pentru a susține jurnalismul independent, aveți link ul de donații mai jos:
https://www.paypal.com/donate/?hosted_button_id=EX3UVYDFJP2MW
Sursa foto : https //google.com
Acest material a fost realizat de către Daniel Mihai redactor al BPNews. Toate drepturile rezervate!
Discussion about this post