In cadrul sedintei din Camera Deputatilor, domna Tudorita Lungu face un apel ca bataia de joc de la CFR Calatori sa ia sfarsit.
„Domnule preşedinte,
Stimaţi colegi,
Declaraţia mea politică de astăzi se intitulează „Bătaia de joc de la CFR Călători trebuie să înceteze!”.
Săptămâna trecută a început şcoala, nu peste multă vreme studenţii îşi vor relua şi ei cursurile, şi freamătul cotidian va creşte, cu elevi şi studenţi care vor circula mult mai mult, unii dintre ei, zilnic, alţii doar la sfârşit de săptămână. Numai că, parcă pentru a-i pedepsi pe elevi şi pe studenţi, după ce le-au acordat gratuitate pe tren, domnii care conduc destinele CFR-ului au transformat călătoria cu trenul într-un calvar. Personal, fac parte dintre parlamentarii care apelează la acest mijloc de transport, în fiecare săptămână, când vin şi plec din şi de la Bucureşti spre circumscripţia electorală.
Vorbesc în cunoştinţă de cauză despre condiţiile care ţin de confort, mai bine spus, despre lipsa acestuia, de băile care nu pot fi utilizate, pentru că cele mai multe sunt insalubre, despre lipsa din vagoane a prizelor sau a aerului condiţionat, când afară sunt 40 de grade. Dar, mai ales, vreau să vorbesc despre aglomeraţia din trenuri, reclamată pe toată durata acestei veri, pe toate traseele şi în toate regiunile României. Despre lipsa vagoanelor, în plin sezon estival, despre eliberarea de bilete de călătorie mult peste capacitatea unui tren. Despre miile de pasageri care sunt zilnic nevoiţi să călătorească în picioare, pentru că nimeni de la Ministerul Transporturilor sau de la CFR Călători, din incompetenţă sau din crasă nepăsare, nu este în stare să facă estimări şi să suplimenteze numărul de vagoane.
În condiţiile în care ţara noastră deţine tristul record de a fi pe primul loc în Uniunea Europeană cu cel mai număr de accidente rutiere, principala cauză fiind lipsa infrastructurii, în special a autostrăzilor, călătoria cu trenul ar trebui să devină o alternativă firească. Ar trebui să fie încurajată, ar trebui ca toţi românii să beneficieze de condiţii civilizate de călătorie.
Întâmplător sau nu, Regiunea de Nord-Est este cea mai izolată, este de două ori condamnată atât de lipsa autostrăzilor, dar şi de trenuri, multe dintre ele mizere, cu garnituri formate din 3-4 vagoane, în condiţiile în care acoperă un traseu care merge de la Bucureşti la Suceava sau Botoşani.
Vă invit, domnule ministru Răzvan Cuc şi domnule director al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, să călătoriţi în picioare, aproape şapte ore, de la Bucureşti la Botoşani. Eventual, într-un vagon în care aerul condiţionat abia ce s-a defectat şi unde nu a mai trecut nimeni cu vreo mătură de la începutul verii.
Ştim, domnule ministru Răzvan Cuc, că nu vă pasă de miile de morţi pe şoselele României, ne-am obişnuit cu scuzele dumneavoastră privind ritmul lent, mult prea lent, în care se construiesc autostrăzi, ne amuzăm de imaginea dumneavoastră, de om îngrijorat şi supărat, care rupe contractele cu prestatorii de servicii.
Dar dacă vă declaraţi nemulţumit de această situaţie, de ce nu luaţi măsuri ca pe calea ferată să se circule civilizat? De ce nu încurajaţi transportul cu trenul, mai ales în condiţiile în care, pe actualul exerciţiu financiar multianual, Uniunea Europeană a alocat fonduri consistente pentru modernizarea şi extinderea infrastructurii de căi ferate, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare şi prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei?
Ce se întâmplă cu prefinanţarea de 144,6 milioane de euro, pe care i-aţi primit în această primăvară, în baza acordurilor semnate cu Comisia Europeană?
Domnule ministru Cuc, ce vă împiedică să daţi dispoziţie ca pe rutele des circulate – acolo unde studiile de trafic, realizate foarte simplu, după numărul de bilete de călătorie vândute şi legitimaţii vizate, arată foarte clar o adresabilitate crescută – să suplimentaţi numărul de vagoane, măcar în anumite intervale de timp? Chiar este atât de complicat de făcut prognoze şi analize? Chiar nu vă pasă că mii de oameni, în fiecare zi, călătoresc în condiţii inumane, înghesuiţi, în picioare pe distanţe de sute de kilometri? Chiar nu are CFR Călători nevoie de banii românilor, care aud tot mai des la ghişee: „Nu mai avem bilete!”?
Dragi colegi, am avut impresia că situaţii de acest gen se înregistrează, cu precădere, pe rutele spre şi dinspre Moldova, pentru că, aşa cum vă spuneam, călătoresc des cu trenul şi cunosc realitatea pe care v-o prezint şi dumneavoastră.
Din păcate, nu doar pe această rută se circulă inuman, ci în întreaga ţară. În Ardeal, în Oltenia şi Dobrogea situaţia nu este cu nimic diferită. În aceste condiţii, consider că domnul ministru Răzvan Cuc şi directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, sunt obligaţi să ia măsuri. Nu pot sta indiferenţi, câtă vreme vorbim despre o decizie simplă, de suplimentare a numărului de vagoane. Dacă aceste vagoane nu există, trebuie investit. Trebuie aduşi banii europeni care există! Şi mai trebuie ceva – management performant şi implicare!
Dacă nu sunt capabili, cei doi domni nu au decât să se retragă, să-şi dea demisia şi să îi lasă pe cei care ştiu cum trebuie procedat.
Bătaia de joc de la CRF Călători trebuie să înceteze!
Vă mulţumesc.
Tudoriţa Lungu, deputat al PNL, Bacău.” a declarat Tudorita Lungu.
Discussion about this post