Comunicat de presa:
„Politicile de tineret – o prioritate pentru dezvoltarea României
Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport aduce în atenţia opiniei publice aspecte importante, drept concluzie în contextul participării la întruniri şi dezbateri cu tinerii – elevi, studenţi, specialişti, în urma unei eveniment deosebit de important pentru ieşeni, Gala Tineretului din România:
„Să nu ne imaginăm că, dincolo de confruntări şi crize politice, de campanii electorale agitate, de luptele de culise şi alianţe ipotetice pentru putere, societatea stagnează sau îşi suspendă activităţile şi dinamica. Absenţa unei normalităţi politice, a unei bune organizări şi coordonări nu fac decât să întârzie şi să creeze dificultăţi în dezvoltarea comunităţilor şi a proiectelor utile, interesante, de impact. Cu atât mai mult în asemenea momente tensionate, în contextul unor idei, programe, teme de campanie, cred că relevante rămân preocupările şi politicile pentru tineret, un segment de vârstă care proiectează viitorul şi evoluţia ţării, o categorie care are nevoie de suport, de dialog şi implicare autentică în viaţa socială, economică sau politică”.Societatea civilă ilustrează un parcurs normal şi o incredibilă dezvoltare a segmentului de tineret, prin activităţi de voluntariat, civice, filantropice, sociale. Astfel,
colaborarea autorităţilor locale cu organizaţiile neguvernamentale de tineret şi cu mediul privat plasează tinerii în spaţiul dialogului, al parteneriatului, al implicării active în centrul procesului de dezvoltare urbană. Se creează, astfel, instrumente eficiente, alături de cele guvernamentale, pentru valorificarea resurselor naţionale şi locale spre o mai bună dezvoltare economică şi socială, bazată pe nevoile, aspiraţiile, obiectivele reale ale tinerilor.Guvernarea Partidului Social Democrat, prin politicile de tineret generate, a fost una dintre cele mai autentice şi benefice guvernări pro-TINERI, de la aderarea României la Uniunea Europeană şi până în prezent:1. A crescut de 2,5 ori fondul de burse pentru studenţi, de la 83 de lei/lună la 201 lei/lună alocare per student;2. A asigurat transportul gratuit pe calea ferată pentru toţi studenţii;3. Au fost asigurate anual burse de 200 de lei/lună, din fonduri europene, pentru 80.000 de elevi din şcolile profesionale;4. A finalizat 200 de locuinţe destinate tinerilor/familiilor dezavantajate;5. A fost lansat programul de împrumuturi de 40.000 lei fără dobândă pentru tineri;6.
Programul „Prima chirie”, cu peste 1.200 de tineri beneficiari, şansă importantă pentru şomeri – în special pentru categoriile de tineri până în 35 de ani – care îşi găsesc un loc de muncă la o distanţă mai mare de 50 km de adresa de domiciliu;7.
Prima inserţie pe piaţa muncii, iar beneficiarii sunt 583.000 de persoane, asigurându-se stimularea angajării tinerilor absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ, cu vârsta de minimum 16 ani, cu avantajul cert – reducerea şomajului în rândul tinerilor absolvenţi;8.
Dezvoltarea învăţământului profesional, inclusiv dual – 29.588 elevi, din care 4.110 în învăţământul dual în anul şcolar 2018-2019 şi aproape 7000 de tineri în anul şcolar 2019-2020;9. Aproximativ 500.000 de tineri beneficiază de
pachetul social: tichete pentru grădiniţă – 40.000 de copii, masa caldă – 42.469 elevi, bani pentru calculatoare – 12.789 elevi, bursa „Bani de liceu” pentru aproximativ 30.000 de elevi anual, rechizite şcolare – 337.000 elevi, program privind excelenţa în educaţie – 29.169 de elevi;10. Programul
Start-UP Nation Romania, program de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
„Am mai evocat aceste realităţi şi argumente pe care le reiterez în acest context politic: o nouă etapă în campania pentru alegeri prezidenţiale, prefigurarea unui nou mandat prezidenţial care ar trebui să asume drept prioritate susţinerea şi încurajarea tinerilor în evoluţia lor profesională, în desăvârşirea lor prin educaţie, studiu, formare pentru viaţa socială”, a susţinut deputatul ieşean.Din păcate, pentru aceste proiecte atât de apreciate, „interesul” din partea Partidului Naţional Liberal, iniţiatorul şi coordonatorul moţiunii de cenzură, se anticipează a fi reducerea sau eliminarea unor proiecte utile, a căror eficienţă a fost dovedită, perspectiva unui program fragil şi neclar în domeniul educaţiei şi al politicilor de tineret, o periculoasă austeritate care poate readuce decalaje, inechităţi, ignorarea conceptului european de incluziune. Mai mult decât atât, în „broşura” numită Plan de Guvernare, domeniul de tineret cuprinde o pagină, de aceea semnalăm câteva aspecteF spre comparaţie:1. Programul de guvernare nu vine cu măsuri sau proiecte concrete pentru dezvoltarea domeniului şi susţinerea segmentului de tineret în România;2. Lipseşte cu desăvârşire conectarea acestui program de guvernare cu zona internaţională şi politicile europene de tineret;3. Singurele aspecte pozitive sunt trimiterile la proiecte începute şi în curs de finalizare sub umbrela Guvernării PSD;4. PNL doreşte ca finanţarea sportului românesc să depindă de popularitatea sportului respectiv, fără a ţine cont de efectele imediate sau pe termen lung ale acestei abordări;5. Strategia de tineret a PNL se bazează, la fiecare domeniu, pe verbul „analizează”, fără a pune în prim plan măsuri urgente şi pragmatice şi fără a indica soluţii concrete pentru adevăratele probleme ale sportului românesc sau ale tinerilor din România.Deputatul Camelia Gavrilă prezintă anumite „restanţe” în domeniul strategiilor destinate tineretului, conturând o „fişă de parcurs” în acest sens:
- este nevoie urgent de implicarea Parlamentului României, de finalizarea dezbaterilor asupra Legii Tineretului din România, legislaţie modernizată, actualizată, care să vină în sprijinul politicilor de tineret;
- se impune dezvoltarea programelor privind inserţia pe piaţa muncii şi a corelării curriculei din învăţământ, indiferent de nivel, cu cerinţele angajatorilor;
- tinerii au nevoie de reactualizarea programului „Prima casă”;
- orientarea în carieră prin programele dezvoltate la nivelul şcolilor şi liceelor este insuficientă, iar acest lucru influenţează cifra încă ridicată a abandonului şcolar şi universitar;
- tinerii trebuie să fie încurajaţi şi din punct de vedere legislativ, să se constituie în organizaţii, asociaţii de tineret/studenţeşti, federaţii şi să participe la viaţa socială şi politică, dar şi la diferite concursuri de proiecte, la nivel local sau national, valorificând diferite oportunităţi şi linii de finanţare;
- încurajarea unităţilor administrativ-teritoriale pentru ca acestea să creioneze un buget mai generos, racordat la realităţile localităţii, pentru programe şi concursuri de tineret având în vedere Legea nr. 350/2006 şi Legea nr. 350/2005;
- creşterea bugetului pentru anul 2019-2020 pentru Ministerul Tineretului şi Sportului, dar şi pentru programul Start Up Nation, orientarea acestuia către iniţiativele valoroase ale tinerilor cu reale competenţe antreprenoriale şi cu inventivitate deosebită.Ca profesor şi vicepreşedinte al Comisei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor, cred că tinerii au nevoie de susţinere şi motivare, de dialog şi implicare alături de cei maturi, de politici consecvente, de „modele şi nu de critici”, pentru că, în formularea lui Aristotel, „numai obiceiurile bune formate în tinereţe sunt cele care rămân şi contează cu adevărat”.
Comunicat de presa:
„Politicile de tineret – o prioritate pentru dezvoltarea României
Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport aduce în atenţia opiniei publice aspecte importante, drept concluzie în contextul participării la întruniri şi dezbateri cu tinerii – elevi, studenţi, specialişti, în urma unei eveniment deosebit de important pentru ieşeni, Gala Tineretului din România:
„Să nu ne imaginăm că, dincolo de confruntări şi crize politice, de campanii electorale agitate, de luptele de culise şi alianţe ipotetice pentru putere, societatea stagnează sau îşi suspendă activităţile şi dinamica. Absenţa unei normalităţi politice, a unei bune organizări şi coordonări nu fac decât să întârzie şi să creeze dificultăţi în dezvoltarea comunităţilor şi a proiectelor utile, interesante, de impact. Cu atât mai mult în asemenea momente tensionate, în contextul unor idei, programe, teme de campanie, cred că relevante rămân preocupările şi politicile pentru tineret, un segment de vârstă care proiectează viitorul şi evoluţia ţării, o categorie care are nevoie de suport, de dialog şi implicare autentică în viaţa socială, economică sau politică”.Societatea civilă ilustrează un parcurs normal şi o incredibilă dezvoltare a segmentului de tineret, prin activităţi de voluntariat, civice, filantropice, sociale. Astfel,
colaborarea autorităţilor locale cu organizaţiile neguvernamentale de tineret şi cu mediul privat plasează tinerii în spaţiul dialogului, al parteneriatului, al implicării active în centrul procesului de dezvoltare urbană. Se creează, astfel, instrumente eficiente, alături de cele guvernamentale, pentru valorificarea resurselor naţionale şi locale spre o mai bună dezvoltare economică şi socială, bazată pe nevoile, aspiraţiile, obiectivele reale ale tinerilor.Guvernarea Partidului Social Democrat, prin politicile de tineret generate, a fost una dintre cele mai autentice şi benefice guvernări pro-TINERI, de la aderarea României la Uniunea Europeană şi până în prezent:1. A crescut de 2,5 ori fondul de burse pentru studenţi, de la 83 de lei/lună la 201 lei/lună alocare per student;2. A asigurat transportul gratuit pe calea ferată pentru toţi studenţii;3. Au fost asigurate anual burse de 200 de lei/lună, din fonduri europene, pentru 80.000 de elevi din şcolile profesionale;4. A finalizat 200 de locuinţe destinate tinerilor/familiilor dezavantajate;5. A fost lansat programul de împrumuturi de 40.000 lei fără dobândă pentru tineri;6.
Programul „Prima chirie”, cu peste 1.200 de tineri beneficiari, şansă importantă pentru şomeri – în special pentru categoriile de tineri până în 35 de ani – care îşi găsesc un loc de muncă la o distanţă mai mare de 50 km de adresa de domiciliu;7.
Prima inserţie pe piaţa muncii, iar beneficiarii sunt 583.000 de persoane, asigurându-se stimularea angajării tinerilor absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ, cu vârsta de minimum 16 ani, cu avantajul cert – reducerea şomajului în rândul tinerilor absolvenţi;8.
Dezvoltarea învăţământului profesional, inclusiv dual – 29.588 elevi, din care 4.110 în învăţământul dual în anul şcolar 2018-2019 şi aproape 7000 de tineri în anul şcolar 2019-2020;9. Aproximativ 500.000 de tineri beneficiază de
pachetul social: tichete pentru grădiniţă – 40.000 de copii, masa caldă – 42.469 elevi, bani pentru calculatoare – 12.789 elevi, bursa „Bani de liceu” pentru aproximativ 30.000 de elevi anual, rechizite şcolare – 337.000 elevi, program privind excelenţa în educaţie – 29.169 de elevi;10. Programul
Start-UP Nation Romania, program de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
„Am mai evocat aceste realităţi şi argumente pe care le reiterez în acest context politic: o nouă etapă în campania pentru alegeri prezidenţiale, prefigurarea unui nou mandat prezidenţial care ar trebui să asume drept prioritate susţinerea şi încurajarea tinerilor în evoluţia lor profesională, în desăvârşirea lor prin educaţie, studiu, formare pentru viaţa socială”, a susţinut deputatul ieşean.Din păcate, pentru aceste proiecte atât de apreciate, „interesul” din partea Partidului Naţional Liberal, iniţiatorul şi coordonatorul moţiunii de cenzură, se anticipează a fi reducerea sau eliminarea unor proiecte utile, a căror eficienţă a fost dovedită, perspectiva unui program fragil şi neclar în domeniul educaţiei şi al politicilor de tineret, o periculoasă austeritate care poate readuce decalaje, inechităţi, ignorarea conceptului european de incluziune. Mai mult decât atât, în „broşura” numită Plan de Guvernare, domeniul de tineret cuprinde o pagină, de aceea semnalăm câteva aspecteF spre comparaţie:1. Programul de guvernare nu vine cu măsuri sau proiecte concrete pentru dezvoltarea domeniului şi susţinerea segmentului de tineret în România;2. Lipseşte cu desăvârşire conectarea acestui program de guvernare cu zona internaţională şi politicile europene de tineret;3. Singurele aspecte pozitive sunt trimiterile la proiecte începute şi în curs de finalizare sub umbrela Guvernării PSD;4. PNL doreşte ca finanţarea sportului românesc să depindă de popularitatea sportului respectiv, fără a ţine cont de efectele imediate sau pe termen lung ale acestei abordări;5. Strategia de tineret a PNL se bazează, la fiecare domeniu, pe verbul „analizează”, fără a pune în prim plan măsuri urgente şi pragmatice şi fără a indica soluţii concrete pentru adevăratele probleme ale sportului românesc sau ale tinerilor din România.Deputatul Camelia Gavrilă prezintă anumite „restanţe” în domeniul strategiilor destinate tineretului, conturând o „fişă de parcurs” în acest sens:
- este nevoie urgent de implicarea Parlamentului României, de finalizarea dezbaterilor asupra Legii Tineretului din România, legislaţie modernizată, actualizată, care să vină în sprijinul politicilor de tineret;
- se impune dezvoltarea programelor privind inserţia pe piaţa muncii şi a corelării curriculei din învăţământ, indiferent de nivel, cu cerinţele angajatorilor;
- tinerii au nevoie de reactualizarea programului „Prima casă”;
- orientarea în carieră prin programele dezvoltate la nivelul şcolilor şi liceelor este insuficientă, iar acest lucru influenţează cifra încă ridicată a abandonului şcolar şi universitar;
- tinerii trebuie să fie încurajaţi şi din punct de vedere legislativ, să se constituie în organizaţii, asociaţii de tineret/studenţeşti, federaţii şi să participe la viaţa socială şi politică, dar şi la diferite concursuri de proiecte, la nivel local sau national, valorificând diferite oportunităţi şi linii de finanţare;
- încurajarea unităţilor administrativ-teritoriale pentru ca acestea să creioneze un buget mai generos, racordat la realităţile localităţii, pentru programe şi concursuri de tineret având în vedere Legea nr. 350/2006 şi Legea nr. 350/2005;
- creşterea bugetului pentru anul 2019-2020 pentru Ministerul Tineretului şi Sportului, dar şi pentru programul Start Up Nation, orientarea acestuia către iniţiativele valoroase ale tinerilor cu reale competenţe antreprenoriale şi cu inventivitate deosebită.Ca profesor şi vicepreşedinte al Comisei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor, cred că tinerii au nevoie de susţinere şi motivare, de dialog şi implicare alături de cei maturi, de politici consecvente, de „modele şi nu de critici”, pentru că, în formularea lui Aristotel, „numai obiceiurile bune formate în tinereţe sunt cele care rămân şi contează cu adevărat”.
Discussion about this post