În ciuda numeroaselor avertismente venite din partea oamenilor de știință și a nevoii urgente de a ne regândi relația cu mediul și obiceiurile de consum, marile companii continuă să aducă pe piață cantități uriașe de produse din plastic de unică folosință și, chiar mai mult, să comercializeze diverse produse supra-ambalate. Oare de ce e nevoie ca fructele și legumele din supermarketuri să fie decojite și mai apoi ambalate în caserole, ori învelite în folie de plastic de două, chiar trei ori? De ce apa, băuturile carbogazoase, laptele, iaurturile și atâtea alte produse de pe rafturile magazinelor sunt împachetate și ele în plastic? De ce azi, în 2020, când există alternative sustenabile, prietenoase cu mediul, care promovează soluția reală a reutilizării, marii producători le ignoră și continuă să facă atât de mult rău? Pentru profit!
Drept răspuns la criza globală a poluării cu plastic și a presiunii publice, unele dintre cele mai mari companii de pe piață au admis că trebuie să facă o schimbare. Unele și-au luat angajamente care par ambițioase: de a-și face ambalajele reciclabile, compostabile sau fabricate din material reciclat. Însă o cercetare atentă arată că acestea continuă, în mare parte, să investească în soluții false, să distragă atenția de la existența unor sisteme mai ecologice, și să perpetueze cultura lucrurilor dispensabile. Asta menționează cei de la Greepace România, o organizație nonprofit cu sedii în 55 de țări care luptă pentru protecția mediului.
Se pare că în lume doar 9% din tot plasticul produs este reciclat. Chiar și în țările dezvoltate, rata reciclării plasticului colectat în gospodării nu depășește 50%; mai mult, o foarte mică parte din acest procent este mai departe convertit în ambalaje reutilizabile. Modul în care sunt create ambalajele, lipsa infrastructurii și absența unui sistem de monitorizare a deșeurilor din plastic limitează eficiența reciclării și permit ca majoritatea ambalajelor din plastic de unică folosință să ajungă în gropile de gunoi, în sol, în ape și în aerul pe care îl respirăm.
Astfel, Greenpeace ne invită să semnăm pe site-ul lor o petiție pentru protecția mediului. E gratis! Dar dacă o facem, ne arătăm susținerea și implicarea, mai mult, arătăm că ne pasă, așa că marile companii nu vor avea de ales. Un viitor mai verde începe cu noi, cu o semnătură!
Discussion about this post